Slovenská škola je mimoriadne depresívne miesto. Zhodujú sa na tom deti aj učitelia

  • Pohodomer odhalil, že žiaci necítia žiadnu empatiu
  • Dotazníky vypĺňali aj učitelia, nevedia pracovať s vlastným stresom a boja sa vyhorenia
Základná škola, trieda
Učitelia nevedia, ako pracovať s vlastným duševným zdravím TASR/František Iván
  • Pohodomer odhalil, že žiaci necítia žiadnu empatiu
  • Dotazníky vypĺňali aj učitelia, nevedia pracovať s vlastným stresom a boja sa vyhorenia

Dnešné deti sedia bezducho v školských laviciach, cítia sa demotivované, nezapojené a nevypočuté, majú pocit, akoby ich názor nikoho nezaujímal, necítia takmer žiadnu empatiu.

Táto skutočnosť, okrem iného, vyplynula z Pohodomeru Ligy za duševné zdravie SR, ktorý meria duševnú pohodu školákov, pričom sa do projektu zapojilo dvanásť škôl, dotazník vyplnilo 3 350 žiakov a 500 učiteľov, informuje TASR.

Žiaci cítia duševnú nepohodu

Základom Pohodomeru je anonymný dotazník. „Škola dostane svoje výsledky v podobe prehľadných grafov za každú triedu, ročník, stupeň a za celý učiteľský zbor. Dostane tak možnosť posúdiť, v čom má svoje silné stránky a kde má naopak rezervy. Na základe toho sa môže rozhodnúť, ktoré aktivity treba podporiť a rozvíjať, prípadne presne lokalizovať a včas zasiahnuť, ak sa niekde objaví zhoršený či alarmujúci stav,“ povedala manažérka projektu Diana Majdáková z Ligy za duševné zdravie Slovenskej republiky.

Opatrenia voči tomuto problému by školy nemali odkladať, pretože z dotazníkov vyplýva, že až 753 detí cíti nízku úroveň duševnej pohody. Alarmujúce podľa Ligy za duševné zdravie Slovenskej republiky je aj zistenie, že školáci sa často cítia nevypočutí.

Veľmi ich hnevá, že ich „hlas nemá žiadnu váhu, pritom zo štatistík vyplýva, že až 2 708 detí si dokáže urobiť na veci vlastný názor“.

„V škole sa odohráva väčšina života detí. Práve tam majú príležitosť naučiť sa, že je dobré byť aktívny a zaujímať sa o dianie okolo seba. Tak sa z detí stávajú sebavedomí a zodpovední ľudia,“ uviedla manažérka projektu Diana Majdáková.

deti v skole
zdroj: Pixabay/Klimkin

Učitelia nevedia pracovať so stresom

Pohodomer sa zameriaval nielen na žiakov škôl, ale aj na pedagógov. Mnohí z vyučujúcich sa cítia preťažení pracovnými povinnosťami a administratívou. Až 47 percent z učiteľov, ktorý vypĺňali dotazník, pociťuje nadmernú pracovnú záťaž a nevie dobre pracovať so stresom. 2é percent z nich takisto, ako aj žiaci, pociťuje nízku úroveň duševnej pohody.

Väčšina z vyučujúcich sa však zhoduje, že v škole nemajú nejaké konkrétne usmernenie alebo vypracovaný plán duševného zdravia, ktorý by bral ohľad aj na zamestnancov. Tí preto častokrát nevedia, ako správne a empaticky postupovať smerom k deťom v triede.

Až 23 percentám pedagógom chýba dostatočné povedomie o širokej škále duševných problémov a porúch, ktoré momentálne v spoločnosti trápia čoraz viac ľudí, takisto im chýba aj schopnosť identifikovať príznaky duševných problémov u žiakov. Túto schopnosť má podľa výsledkov dotazníku oslabenú až deväť percent opýtaných učiteľov.

Pre školy, ktoré sú členmi Koalície škôl za duševné zdravie, poskytuje Liga za duševné zdravie SR tieto merania úplne zadarmo.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Trendové videá