Žiadny olej, žiadne filtre, elektromobily vraj servis takmer nepotrebujú. Realita ťa však zrejme prekvapí

  • Prevádzka a servis elektromobilu ťa za určitých okolností môžu vyjsť drahšie, ako v prípade auta so spaľovacím motorom
  • Bežný spotrebný materiál ako olej alebo filtre samozrejme neriešiš
  • Kľúčová je však násobne vyššia cena práce a drahé špecifické diely
thumb
Tesla / Unsplash.com Sten Rademaker
  • Prevádzka a servis elektromobilu ťa za určitých okolností môžu vyjsť drahšie, ako v prípade auta so spaľovacím motorom
  • Bežný spotrebný materiál ako olej alebo filtre samozrejme neriešiš
  • Kľúčová je však násobne vyššia cena práce a drahé špecifické diely

Teória je jasná. Elektromobily sú zatiaľ stále drahé, najmä v prípade, že sa bavíme o ich nákupnej cene. Cenovky v showroomoch klesajú len veľmi pomaly a hoci existujú aj elektro-autá za približne 30-tisíc eur, zvyčajne majú iba maličké batérie a mizerný dojazd určený maximálne na mestské presuny.

Záchranou nevyhnutne nemusí byť ani večná rozlúčka s čerpacími stanicami. Je známe, že nabíjanie elektromobilu sa oplatí najmä doma – na verejných rýchlonabíjačkách to nie je žiadna sláva a pri cene na 1 kilometer sa môžeš ľahko dotiahnuť aj na benzín či naftu.

Ten pravý šetriaci festival však zaručene prichádza na servisných nákladoch. Žiadny olej, žiadne filtre, žiadna výmena rozvodov. Iba nabíjaš a jazdíš.

Pozor, nemusí to byť úplne pravda

Nuž, to, že je elektromobil úplne bezúdržbový, je malý mýtus. Vyššie spomínaný spotrebný materiál síce v aute na baterky nie je, takže zaň skutočne neplatíš a rekuperácia energie pri dojazde ku križovatkám obvykle dokáže zázračne pošetriť aj brzové platničky a kotúče. 

Lenže, pokiaľ ti naozaj záleží na čo najdlhšej životnosti a auto neplánuješ po štvorročnom odpísaní posunúť z firmy ďalej, servisu a výmenám sa úplne nevyhneš. Podvozkové komponenty ako ramená, silentbloky a čapy náprav na našich cestách trpia rovnako, ako na každom inom aute (ak nie viac, kvôli vyššej hmotnosti elektromobilov). Servis si zaslúži brzdová a chladiaca kvapalina, klimatizácia či vzduchotechnika a niekedy sa pritrafia tiež drobné ťukance a kolízie. 

Portál We Predict analyzuje „skutočné náklady“ na prevádzku automobilov, teda to, čo majitelia nových vozidiel následne zaplatia na servisných prehliadkach. Je síce jasné, že hodinové sadzby v USA a na Slovensku budú odlišné, určitú predstavu ti však ich poradie rozhodne dať môže.

Honda e
zdroj: Honda

We Predict z bežných áut chváli japonskú Hondu a v prémiovkách Lexus z rovnakej krajiny. Ich servis je buď lacný, alebo ho majitelia skrátka za prvé 3 mesiace od kúpy v rokoch 2020 a 2021 nepotrebovali tak často. Honda majiteľa vyšla len v priemere na 21 dolárov, Lexus na 30 dolárov. Priemer v bežnom segmente pritom za tri mesiace prevádzky 42 dolárov a u „prémioviek“ 84 dolárov (cca 69 eur), čo je stále približne ako jedna nádrž paliva navyše. 

Je jasné, že parametrer porovnávajúci prvé tri mesiace od uvedenia do prevádzky trochu „smrdí“. Zakladateľ portálu James Davies ale tvrdí, že vozidlá, ktoré ťa menej stoja prvých 90 dní, budú lacnejšie aj počas prvých troch rokov prevádzky. Minimálne vzhľadom na cenník servisov to môže byť pravda.

„Kvalita vozidla sa rokmi nezlepšuje. Naše analýzy ukazujú, že problémy počas prvých 3 mesiacov ukazujú, ako sa vozidlu bude dariť počas celého životného cyklu,“ tvrdí s tým, že za tri roky si tento údaj budeš musieť vynásobiť číslom 15 a za päť rokov číslom 20. 

Elektromobily sú na tom… zle

Šokujúce je však zistenie, že hoci priemerná cena servisu benzínového auta je iba 53 dolárov za tri mesiace, elektromobily z tvojej peňaženky vycucnú až 123 dolárov (101 eur), teda viac než dvojnásobok.

Príčina sa má ukrývať v drahších cenách bežných náhradných dielov a výrazne drahšej ceny práce – zrejme preto, že okolo batériových článov a káblov s vysokým napätím sa so skrutkovačom nemôže hýbať len tak hocikto a mechanici potrebujú dôslednejšie školenia.

Kým cena dielov pre spaľovák je v priemere 28 dolárov, u EV-čka je to až 65 dolárov. Cena práce je v rovnako nepriaznivom pomere 25 ku 58 dolárov. 

Teslu ti neodservisuje hocikto

Zo záverov We Predict sa asi nedá urobiť jasný záver, no minimálne ti do rovnice o tom, či ťa vyjde lacnejšie prevádzka spaľováku alebo elektromobilu, pridáva ďalšie doteraz moňzo ignorované premenné. 

Kanál Rich Rebuilds sa pozerá na na vlastnícto jedného z modelov od Tesly. Áno, aj na Slovensku nájdeš mnoho spokojných majiteľov, ktorí prisahajú, že do auta nedali ani jedno euro. 

No situácia sa diametrálne mení v prípade, že nastane problém, ktorý už nekryje 8-ročná záruka výrobcu na pohonné ústrojenstvo, alebo sa k autu dostaneš inou cestou, napríklad z druhej ruky. Veď prečo nie, život z elektromobilom si chce vyskúšať veľa vodičov. 

Navyše, pokiaľ auto používaš na komerčné účely (kľudne ako taxík alebo vozidlo, ktorým potom na zľavových portáloch vozíš zákazníkov, aby sa ti vrátili nákupné náklady), záruka môže byť výrazne obmedzená. 

Na Tesle z kanálu Rich Rebuilds sa toho menilo naozaj dosť. Trikrát dokonca jeden z elektromotorov, dvakrát moduly v batérii a deväťkrát(!) špeciálne kľučky, ktoré vysúvajú elektromotory, ako zrátali Autoviny.sk.

Tipneme si, že ak sa už pokazilo 9 kľučiek, majiteľovi mimo záruky zrejme niekedy odíde aj desiata. Len za tú bude treba na stôl vyložiť 1 000 dolárov. Bežná výmena bŕzd zas na Modeli S stojí závratných 8 500 dolárov. Nuž, oproti bežnému neprémiovému spaľováku poriadne veľa. 

Zdroje: We predict, Autoviny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá