Zmena roka 2021: Platobné terminály budú postupne miznúť. Slováci sú medzi prvými, kto sa dostal k prelomovej technológii
- Obchodníci môžu miesto platobných terminálov začať využívať vlastný smartfón
- Zákazník tak kartu, smartfón či hodinky len priloží k smartfónu obchodníka a platba prebehne
- Na Slovensku je platobných terminálov málo, novú službu môžu využiť najmä malé firmy či živnostníci
- Obchodníci môžu miesto platobných terminálov začať využívať vlastný smartfón
- Zákazník tak kartu, smartfón či hodinky len priloží k smartfónu obchodníka a platba prebehne
- Na Slovensku je platobných terminálov málo, novú službu môžu využiť najmä malé firmy či živnostníci
Slováci sa dočkali veľkej inovácie – obchodníci už môžu platobné terminály nahrádzať vlastnými smartfónmi. Napríklad v malých firmách či na farmárskych trhoch, u lekára, kuriérov alebo remeselníkov tak môžeme kartu či smartfón prikladať k ďalšiemu smartfónu.
Inovácie v bankovom a finančnom sektore pritom prichádzajú mimoriadne rýchlym tempom – len nedávno sme začali platiť smartfónmi, hneď na to hodinkami, dnes nám banky robia finančné plány a najnovšie sa posvietilo aj na platobné terminály, ktoré sa s novou inováciou môžu dostávať do úzadia.
O čo ide?
Princíp je pomerne jednoduchý. Predajca potrebuje telefón s Androidom 8 alebo novším a s NFC čipom (dnes bežná výbava telefónov). V telefóne bude mať otvorenú aplikáciu s názvom GP tom, ktorá dokáže detekovať a získať údaje z telefónu, hodiniek či karty zákazníka. Miesto terminálu tak budeme prikladať k smartfónu.
Doklad o platbe následne aplikácia ponúka zaslať cez SMS, e-mail alebo naskenovaním QR kódu. Smartfón takto dokáže plnohodnotne nahradiť platobné terminály.
Prečo je to dôležité?
Využívať svoj smartfón ako platobný terminál môžu desaťtisíce Slovákov. Reč je o taxikároch, kuriéroch, trhovníkoch, remeselníkoch, lekároch či menších živnostníkoch.
Bezhotovostné platby by tak konečne mohli byť realitou aj u obchodníkov, ktorí dlhodobo akceptujú len hotovosť. Čoskoro tak zrejme bude možné ísť na trh či po kvety bez hotovosti a financie sa stanú opäť o čosi digitálnejšie.
Systém by sa mohol uplatniť aj v štátnej správe – napríklad dodnes nie sú niektoré policajné hliadky vybavené platobným terminálom a aj pobočky pošty či revízori sa k nim dostali až nedávno. Neobstarávať terminály cez zdĺhavý tender, no priamo začať využívať aplikáciu, je logické, rýchle aj šetrné riešenie.
Za novým pokrokom v platbách stoja spoločnosti Global Payments, Visa a Mastercard, na Slovensko ho prináša Slovenská sporiteľňa. A to v obrovskom predstihu – obchodníci na Slovensku patria medzi prvých v Európe, ktorí takúto službu môžu využívať.
Nejde pritom o žiadny startup – Global Payments je nadnárodná firma s 25 000 zamestnancami, ktorá poskytuje platobné technológie celému svetu a ročne v transakciách spracuje aj 50 miliárd eur. Sú to práve spoločnosti ako Global Payments, ktoré nastavujú trendy a inovácie pre zvyšok sveta, vrátane terminálu v mobile.
Ako to funguje?
Používať appku a prijímať platby je možné do pár hodín od podpisu zmluvy, spracovanie platby trvá deň a do aplikácie je možné pridať aj pokladničné systémy. Vidno v nej tiež predchádzajúce transakcie a všetko potrebné.
Platba je prakticky podobná ako pri klasickom termináli – obchodník zadáva sumu, zákazník prikladá kartu, telefón alebo hodinky, zadať môže aj PIN kód. Appka sa následne spája s autorizačným centrom a do ďalšieho dňa má obchodník peniaze na účte.
Prepracovaná bezpečnosť: Rovnako ako pri klasických platbách, ak platíš cez Google Pay, Apple Pay alebo hodinkami Garmin či Fitbit, prípadne kartou do 50 €, PIN zadávať netreba – ten je potrebný len pri platbách kartou nad 50 €. V takomto prípade to však má aplikácia poistené – klávesnica sa po telefóne pohybuje, čím zabraňuje možnosť zistenia údajov podľa odtlačkov prstov.
Nový trend sa na Slovensku rýchlo uchytí
Podobne ako platby mobilom a hodinkami, aj nový spôsob platby by sa mal stať rýchlo populárnym, závisí to však najmä na obchodníkoch. Zákaznícke správanie by sa však zmeniť nemalo, vysvetľuje Radovan Bryx, manažér tímu, ktorý aplikáciu vyvíjal:
„Pre nakupujúcich bude nové, že zrazu budú prikladať kartu namiesto k terminálu k telefónu. Z prieskumov ale vieme, že ak platba prebieha v prostredí, ktoré je zákazníkovi známe, alebo v situácii, keď počíta s platbou, nemalo by sa správanie zákazníkov meniť. Telefón samotný neuchováva žiadne citlivé dáta o platbe, a tak nie je potrebné mať obavy o bezpečnosť či zo zneužitia údajov o karte. Celé riešenie je navyše plne certifikované a úspešne absolvovalo všetky náročné bezpečnostné certifikácie.“
Tri dôležité údaje:
- 46 % Slovákov využíva bezhotovostné platby častejšie ako pred vypuknutím pandémie (zdroj Mastercard)
- Počet terminálov na Slovensku je nízky, na 1 000 obyvateľov ich je 16. Európa ich má na 1000 obyvateľov 32 (zdroj Mastercard)
- Milióny živnostníkov a malých firiem zápasia s prekážkami v platbách. Digitálne platby však môžu ich problémy vyriešiť (zdroj Visa)
Slováci pritom bezhotovostné platby využívajú hojne – každý deň si navzájom pošlú 5 miliónov eur denne, teda 1,73 miliardy eur ročne. Rastúci záujem o bezhotovostné platenie potvrdzuje aj Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne: „V minulom roku sa zvýšil počet platieb kartou v obchodoch a na internete o 5 %. Početné lockdowny a obmedzenia presúvali spotrebiteľov do online priestoru, kde v roku 2020 vzrástol počet platieb oproti roku 2019 o tretinu.“
Koronakríza pritom bezhotovostným platbám hrá do karát, počas pandémie narástol počet terminálov u firemných klientov Slovenskej sporiteľne až o 20 % – podľa expertky pre finančné bankovníctvo Martiny Zrníkovej sa však tento počet dá aj zdvojnásobiť. Slovenská sporiteľňa začne appku dávať na rok zadarmo aj v rámci ich Krízového balíčka, ktorý podnikateľom pomáha v pandémii.