Zmení život takmer každému Slovákovi. Ministerstvo predstavilo revolučný plán pre dopravu

  • Ministerstvo dopravy chce zefektívniť verejnú dopravu novým návrhom zákona
  • Chcú, aby boli autobusy s vlakmi skoordinované
Vlak a žena kráčajúca do autobusu
Ilustračný obrázok TASR/Pavol Zachar
  • Ministerstvo dopravy chce zefektívniť verejnú dopravu novým návrhom zákona
  • Chcú, aby boli autobusy s vlakmi skoordinované

Autobusová a vlaková doprava má byť skoordinovaná, transparentnejšia, efektívnejšia a atraktívnejšia pre cestujúcich. Ministerstvo dopravy (MD) SR to plánuje dosiahnuť pomocou zriadenia Národnej dopravnej autority. Vyplýva to zo zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý MD SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.

Zjednodušené cestovanie

„Návrh sa predkladá v súlade s programovým vyhlásením vlády, v ktorom sa vláda zaviazala, že vytvorí podmienky pre zjednotenie tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou dopravou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou. Sleduje sa tým umožnenie cestovania na jeden prepravný doklad všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy,“ uviedlo MD v predloženom materiáli.

Zákon predpokladá zriadenie Národnej dopravnej autority (NADA) ako koordinačného orgánu v pravidelnej verejnej osobnej doprave v rámci organizačnej štruktúry MD SR.

Z plánu obnovy a odolnosti sú k dispozícii finančné zdroje vo výške približne 26 miliónov eur na vybudovanie jednotného informačného systému vo verejnej osobnej doprave, ako aj na tarifnú a dopravnú integráciu jednotlivých dopravcov a integrovaných dopravných systémov v rámci územia Slovenska.

Jasný cieľ

Medzi hlavné ciele návrhu zákona patrí prostredníctvom NADA zlepšiť nadväznosť jednotlivých druhov dopravy, umožnenie cestovania na jeden cestovný doklad všetkými druhmi verejnej dopravy či zjednotenie tarifných podmienok, na ceny ktorých mali dosah aj samosprávne kraje či obce.

Dopravcovia by mali takisto povinnosť zverejňovať prevádzkové údaje – napríklad cestovné poriadky, databázy zastávok, cenníky, zľavy, údaje o polohe spoja, meškaniach a podobne – na internete vo formáte vhodnom pre spracovanie inými aplikáciami ako napríklad CP či IDOS.

Inými slovami, povinnosť pre dopravcov používať také elektronické systémy platieb a vybavenia cestujúcich, ktoré zabezpečia ich vzájomnú prepojiteľnosť.

Zákon je podľa dočasne povereného ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) dôležitý preto, aby vznikla autorita, ktorú v tomto smere budú rešpektovať vyššie územné celky.

„Cieľ je jasný, aby boli autobusy s vlakmi skoordinované. Teraz to možné nie je, alebo robí sa to len veľmi ťažko,“ skonštatoval v apríli 2022 minister s tým, že vytvorenie Národnej dopravnej autority je dôležité aj pre plán obnovy.

„Revolučný“ vlakový grafikon

Čo sa týka železničnej dopravy, MD vo verejnom záujme robí organizačné a technické zmeny na zlepšenie obehovania vlakov a zníženie ich meškania. Nový „revolučný“ vlakový grafikon, teda cestovný poriadok, s platnosťou od polovice decembra minulého roka je časovo veľmi napnutý, čo je jeho hlavné riziko.

Aj dočasne poverený rezortný šéf Doležal potvrdil, že obehy vlakov sú nastavené doslova na minúty. „Potrebujeme zlepšiť zobehovanie vlakov. V niektorých staniciach pridávame, alebo rekonštruujeme odstavné koľaje a výhybky, aby sme obehovosť a riziko potenciálneho meškania z dôvodu infraštruktúry znížili,“ informoval na sociálnej sieti Doležal.

V súvislosti so zmenami v grafikone podľa dosluhujúceho ministra bolo potrebné zmeniť aj zmýšľanie dispečerov či vlakového personálu.

„Grafikon je taktový. Niekoľkokrát sa stalo, že vlak mal aj z objektívnych príčin meškanie a výpravca ho pustil na trať s meškaním, ale tým, že je to taktový grafikon, tak meškanie zreťazil a potom mal celý deň meškanie,“ upozornil.

Tvrdí, že lepšie by bolo vlak s meškaním na trať nepustiť a nevypraviť vôbec, aby v ďalšom hodinovom takte išiel načas.

„V opačnom prípade budú meškať všetky takty v konkrétnom dni. Robíme organizačné zmeny v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), robíme aj organizačno-technické zmeny v Železniciach Slovenskej republiky, aby sme zlepšili zobehovanie súprav,“ vysvetlil Doležal.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Trendové videá