Známa automobilka prekvapila svet novou stratégiou: Elektromobily nebudú jedinou voľbou

  • Britská automobilka prekvapila svet
  • Oznámila zmenu stratégie v oblasti elektromobility
  • Prehodnotila pôvodný plán prejsť iba na elektrický pohon
elektrické autá, elektromobilita, nabíjanie auta
Ilustračná fotografia Canva/Kittipong Jirasukhanont, Canva/pattia
  • Britská automobilka prekvapila svet
  • Oznámila zmenu stratégie v oblasti elektromobility
  • Prehodnotila pôvodný plán prejsť iba na elektrický pohon

Tradičná britská značka Lotus, známa svojimi športovými vozidlami, prehodnocuje svoju cestu k elektromobilite. Namiesto pôvodne avizovaného úplného prechodu na elektrický pohon v roku 2028 prichádza s novou, pragmatickejšou hybridnou stratégiou. Má lepšie reflektovať súčasné potreby trhu a očakávania zákazníkov.

Túto významnú zmenu oznámil šéf značky Feng Qingfeng na prestížnom autosalóne v Guangzhou. Informuje o tom portál Autocar.

Nová technológia

Na autosalóne predstavil Feng Qingfeng zároveň revolučnú technológiu Super Hybrid. Tento inovatívny systém, ktorý kombinuje plug-in technológiu so spaľovacím motorom, sľubuje impozantný dojazd až 680 míľ (približne 1 094 kilometrov).

„V Lotuse sme vždy stavili na najlepšiu dostupnú technológiu pohonu, bez ohľadu na to, či ide o benzín, elektrinu, hybrid alebo rozšírený dojazd,“ vysvetlil v rozhovore pre Wall Street Journal.

Predajné čísla za prvých desať mesiacov 2024 naznačujú, že značka si udržuje silnú pozíciu na kľúčových trhoch. Z celkového počtu 8 631 dodaných vozidiel pripadlo 35 percent na európsky trh a 25 percent na čínsky trh. V domovskej Británii zaznamenal Lotus predaj 1 239 vozidiel, pričom najpopulárnejším modelom bol Eletre so 799 predanými kusmi, nasledovaný modelom Emira so 440 predanými autami.

Nová technologická platforma má ambíciu prekonať limity súčasných systémov s predĺženým dojazdom (EREV) využitím pokročilej 900V architektúry pre bleskové nabíjanie. Tento prístup by mal ponúknuť efektívnejšie riešenie než systémy výmeny batérií, ktoré využívajú niektorí konkurenti, ako napríklad Nio.

Nárast čínskeho trhu

Rozhodnutie prišlo v období, keď čínsky trh zaznamenáva výrazný nárast záujmu o plug-in hybridy (PHEV) a vozidlá s predĺženým dojazdom. Tento trend potvrdzuje aj stratégia prémiovej značky Zeekr patriacej do skupiny Geely, ktorá taktiež oznámila svoj vstup do segmentu PHEV vozidiel.

V luxusnom segmente sa ukazuje, že zákazníci nie sú jednoznačne presvedčení o výhodách čisto elektrického pohonu. Feng to pripisuje faktu, že prémiové vozidlá už disponujú výkonnými osem a dvanásťvalcovými motormi, ktoré poskytujú porovnateľný jazdný zážitok.

Strategický príklon k hybridným pohonom môže priniesť Lotusu aj významné ekonomické výhody. Európska únia síce zaviedla dodatočné clá na čínske elektromobily, ale PHEV modely z týchto poplatkov vyňala. Tento krok by mohol značke pomôcť udržať konkurencieschopné ceny na európskom trhu a posilniť jej pozíciu v segmente prémiových športových vozidiel.

Rekordné straty

Ako sme ťa už informovali, Ford sa ocitol v obrovskej strate najmä pre elektrické autá. Podľa finančných výsledkov za tretí štvrťrok 2024 čelí aj napriek pôsobivému obratu vo svojej tradičnej divízii spaľovacích motorov závažným problémom vo svojej elektrickej divízii Modelu e.

Podľa zverejnených údajov spoločnosť na každom predanom elektromobile stráca. Strata na jedno vozidlo dosahuje cez 54-tisíc dolárov (približne 49 700 eur). Napriek investíciám a rozsiahlej podpore predaja však predaje elektromobilov nedosahujú očakávania, a naopak, ich počet medziročne klesol o 17 %, čo predstavuje 68-tisíc predaných kusov. Len v poslednom štvrťroku klesol predaj o 11 %, a to aj napriek výraznému nárastu stimulov a zliav na podporu predaja.

Prekvapujúco sa tak situácia okolo Modelu e ešte zhoršila, pričom čistá strata spoločnosti v tejto divízii dosiahla za tretí štvrťrok 1,224 miliardy dolárov a kumulatívne za rok 3,687 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 15 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Nedávno aj Škoda priznala, že ich nový model Elroq sa predáva pod výrobnú cenu, no pri neexistencii samostatného vyúčtovania elektrickej divízie sa tieto čísla ťažšie analyzujú. Jim Farley, generálny riaditeľ Fordu, nedávno v podcaste o elektromobiloch priznal, že už šesť mesiacov testuje čínske elektrické auto, ktoré pochválil za kvalitu a výkon. Táto nepriama pochvala konkurencie zároveň naznačuje frustráciu a sklamanie z nedostatkov vlastných modelov.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Autocar, archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá