Známa automobilka prvýkrát za 87 rokov zvažuje zatvorenie tovární. Na Slovensku zamestnáva viac ako 10-tisíc ľudí

  • Situácia je vážna, kozmetické úpravy znižovania nákladov stačiť nebudú
  • Vedenie zvažuje zatvorenie dvoch výrobných závodov v Nemecku
Pracovník spoločnosti Volkswagen a Volkswagen logo.
Ilustračné foto TASR/Pavel Neubauer, TASR/Julian Stratenschulte/dpa
  • Situácia je vážna, kozmetické úpravy znižovania nákladov stačiť nebudú
  • Vedenie zvažuje zatvorenie dvoch výrobných závodov v Nemecku

Volkswagen v Nemecku zvažuje porušenie záväzku o ochrane pracovných miest do roku 2029. Firma tvrdí, že problémy v automobilovom priemysle môžu viesť k zatváraniu závodov v krajine. Tento krok by zrušil sľub z roku 1994, ktorý mal chrániť zamestnancov pred prepúšťaním. Informuje o tom portál Euronews.

„Európsky automobilový priemysel je vo veľmi náročnej a vážnej situácii,“ uviedol v pondelok vo vyhlásení Oliver Blume, generálny riaditeľ skupiny Volkswagen.

Uviedol, že noví konkurenti vstupujú na európske trhy a Nemecko stráca svoju silnú pozíciu ako výrobná krajina. Zároveň zdôraznil, že treba rýchlo a rázne konať.

Thomas Schaefer, šéf divízie osobných áut vo Volkswagene, poznamenal, že úsilie o znižovanie nákladov začína prinášať výsledky, ale čelí stále väčším výzvam.

Čínska konkurencia

Európske automobilky sa stretávajú so silnejšou konkurenciou zo strany lacných čínskych elektromobilov. Volkswagen oznámil, že podľa polročných výsledkov do roku 2026 nedosiahne cieľ úspor vo výške 10 miliárd eur.

Diskusie o možnom zatváraní závodov a prepúšťaní sa týkajú hlavnej značky Volkswagen. Prevádzkový zisk tejto značky klesol na 966 miliónov eur, pričom v minulom roku dosahoval 1,64 miliardy eur.

Do koncernu patria aj luxusné značky Audi a Porsche. Tie majú vyššie ziskové marže než vozidlá pre masový trh, ako sú Volkswagen, SEAT a Škoda.

Volkswagen sa pokúsil znížiť náklady cez predčasné odchody do dôchodku a odkupy, aby sa vyhol nútenému prepúšťaniu, no teraz pripúšťa, že to nemusí stačiť.

O ďalších krokoch, ktoré by ovplyvnili závody alebo pracovné miesta, bude spoločnosť rokovať so zástupcami zamestnancov.

Chyby manažmentu

Ak by sa závod zatvoril, išlo by o prvý takýto krok od roku 1988, keď Volkswagen ukončil prevádzku svojho amerického závodu vo Westmorelande v Pensylvánii, uviedla agentúra DPA.

Odborári a zástupcovia zamestnancov odmietli návrhy na zatváranie závodov alebo prepúšťanie pracovníkov.

Prístup manažmentu je „nielen krátkozraký, ale aj nebezpečný, pretože riskuje zničenie srdca Volkswagenu“, avizoval na webe odborov Thorsten Groeger, hlavný vyjednávač s VW za priemyselný zväz IG Metall.

Hlavná predstaviteľka zamestnancov Daniela Cavallo vyhlásila, že manažment urobil chyby a teraz útočí na zamestnancov, pracoviská a pracovné zmluvy. Jasne povedala, že nedovolia zatváranie závodov.

Guvernér Stephan Weil, ktorý je členom predstavenstva spoločnosti, uznal, že je potrebné konať. Zároveň však vyzval Volkswagen, aby našiel iné spôsoby na zníženie nákladov, než zatváranie závodov.

Čo bude s výrobným podnikom na Slovensku?

Volkswagen Slovakia, s viac ako 10-tisíc zamestnancami, patrí k najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Ak by došlo k prepúšťaniu, mohlo by to negatívne ovplyvniť aj slovenský trh práce.

Hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová však uviedla, že na Slovensku je situácia iná a stále prijímajú nových zamestnancov.

„Výrobný podnik Volkswagen Slovakia je už viac ako tri desaťročia stabilným a spoľahlivým zamestnávateľom tisícok ľudí. Na konci minulého roka sme začali s výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a zároveň sa pripravujeme na nábeh nového, plne elektrického SUV Porsche Cayenne. V tejto súvislosti aj naďalej priebežne prijímame nových zamestnancov, najväčší dopyt je po odborníkoch s elektrotechnickým vzdelaním,“ uviedla pre portál Topky ešte začiatkom júna.

Slovákom práca ostane

Volkswagen na Slovensku našťastie nebude prepúšťať zamestnancov v bratislavskom a martinskom závode. Pre TASR to potvrdila 3. septembra hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Nakoľko slovenské rameno Volkswagenu aj naďalej zamestnancov prijíma, snaží sa ich lákať na mnohé benefity. K zatraktívneniu spoločnosti ako zamestnávateľa by mala prispievať aj nová kolektívna zmluva. Tá je platná od 1. septembra. 

Zdroje: Euronews, Topky, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá