Známa firma prepustí celkovo 200 ľudí, topí sa v problémoch. Týka sa to aj Slovenska

  • Známy predajca leteniek sa topí v problémoch
  • Z firmy musi odísť viac ako 200 zamestnancov
  • Jej služby využívajú aj mnohí Slováci
Žena s kufrom na letisku a lietadlo vo vzduchu.
Ilustračné foto Freepik/@prostooleh, Unsplash/@digitaldev
  • Známy predajca leteniek sa topí v problémoch
  • Z firmy musi odísť viac ako 200 zamestnancov
  • Jej služby využívajú aj mnohí Slováci

Oliver Dlouhý v roku 2012 založil brniansky vyhľadávač leteniek Kiwi.com. Firma sa rýchlo rozvinula vďaka zvýšenému záujmu o cestovanie a výhodným cenám leteniek od nízkonákladových spoločností.

Kiwi.com sa odlišuje tým, že umožňuje kombinovať lety od rôznych leteckých spoločností, ktoré obvykle nespolupracujú.

Z malej firmy Kiwi.com sa rozrástol na globálneho lídra s ročnými príjmami šesť miliárd českých korún (cca 240 miliónov eur). Ako informuje portál Index, napriek tomu firma čelí finančným problémom a po pandémii vykazuje straty vo výške zhruba 83 miliónov eur.

Mimoriadne ťažké rozhodnutie

Oliver Dlouhý, šéf spoločnosti Kiwi.com, sa rozhodol znížiť náklady, a jedným z jeho krokov je prepúšťanie zamestnancov. Toto rozhodnutie ovplyvní aj zamestnancov v bratislavskej pobočke firmy.

„Dnes ráno som zdieľal so zamestnancami Kiwi.com správy o prevádzkových zmenách. Rozhodnutie urobiť tieto zmeny bolo najťažšie v mojom živote, pretože ovplyvňuje rešpektovaných členov tímu, ktorí boli súčasťou cesty Kiwi.com,“ píše Dlouhý na sociálnej sieti.

Reštrukturalizácia ovplyvní približne 18 percent zamestnancov Kiwi.com v štyroch európskych krajinách. Kiwi.com plánuje znížiť svoj tím z 1 200 zamestnancov na zhruba tisíc.

„Najviac z nich v Česku, kde máme najväčšiu zamestnaneckú bázu. Na Slovensku hovoríme o jednotkách zamestnancov,“ upresnila hovorkyňa Daniela Chovancová pre portál Index.

„Bližšie to špecifikovať nemôžeme, keďže stále prebiehajú konzultácie so zamestnancami. Chceme byť korektní a ako prvým to oznámiť im,“ dodala Chovancová s tým, že väčšinou ide o IT pozície. 

Kauza Ryanair vs. Kiwi

Predajca leteniek Kiwi.com sa už dávnejšie dostal do povedomia verejnosti vďaka kauze s leteckou spoločnosťou Ryanair. V našom článku sme ťa informovali o tom, že letecká spoločnosť ťa do lietadla s palubným lístkom od známeho predajcu leteniek Kiwi nepustil. 

Ryanair v roku 2021 od českého predajcu žiadal, aby zmenili niektoré postupy – konkrétne spôsob informovania o podmienkach a rovnako žiadal aj o to, aby Kiwi Ryanairu poskytovalo kontakty na klientov, akými sú čísla platobných kariet, e-mail či bydlisko.

Lietadlo spoločnosti Ryanair
zdroj: Letisko Košice

Podľa spoločnosti Ryanair obchádzala spoločnosť Kiwi nariadenia Európskej únie, podľa ktorých museli všetci cestujúci absolvovať vybavovací proces priamo u spoločnosti Ryanair. Dôvodom tohto nariadenia je správne informovanie o bezpečnostných a regulačných protokoloch, ktoré sú vyžadované pri cestovaní.

Známa spoločnosť Kiwi podľa leteckej spoločnosti obchádzala tieto pravidlá tým, že cestujúcim poskytovala vlastné palubné lístky. Ryanairu to prekážalo a tvrdil, že takéto palubné lístky sú „falošné“.

Krajský súd v Brne najskôr na podnet Ryanairu preto vydal predbežné opatrenie – Kiwi malo zmeniť niektoré poskytované informácie a opraviť niektoré informácie aj spätne. Rozhodnutie súdu potvrdil aj Vrchný súd v Olomouci. Dnes však spoločnosť Kiwi vracia Ryanairu úder – Ústavný súd dané predbežné opatrenie zrušil.

Predajca leteniek vrátil úder

Podľa Ústavného súdu dané opatrenie zasiahlo do slobody prejavu, práva na podnikanie a práva na súdnu ochranu.

„II. senát Ústavného súdu (sudkyňa spravodajkyňa Kateřina Šimáčková) vyhovel ústavnej sťažnosti sťažovateľa Kiwi.com, s.r.o. a zrušil rozhodnutie Krajského súdu v Brne a Vrchného súdu v Olomouci o vydaní predbežného opatrenia z dôvodu porušenia sťažovateľovho základného práva na slobodu prejavu a práva podnikať v spojení s právom na súdnu ochranu,“ uvádza sa v správe Ústavného súdu.

„Dnešné rozhodnutie predstavuje iba časť cesty, na ktorú sme sa vydali, aby sme chránili a ctili slobodu voľby zákazníkov a mohli tak pokračovať v boji za férové podmienky na trhu, pri ktorých vďaka inovácii dokážeme konkurovať ostatným firmám,“ uviedla na margo rozhodnutia Ústavného súdu hovorkyňa Kiwi.

Zdroje: Index, LinkedIn/Oliver Dlouhy, Archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá