Známa slovenská drogéria prešla radikálnou zmenou: Chcú prilákať mladších zákazníkov, plánujú aj novinky

  • Rodinná firma prechádza veľkou zmenou, tento rok oslavuje 30 rokov na trhu
  • 101 Drogéria je najväčšia maloobchodná sieť predajní v slovenskom vlastníctve
  • Transformácia má za cieľ prilákať mladších zákazníkov
101
101 Drogéria je na trhu 30 rokov, teraz prechádza masívnou zmenou. Startitup, 101 Drogéria
  • Rodinná firma prechádza veľkou zmenou, tento rok oslavuje 30 rokov na trhu
  • 101 Drogéria je najväčšia maloobchodná sieť predajní v slovenskom vlastníctve
  • Transformácia má za cieľ prilákať mladších zákazníkov

Manželia Krajčíkovci pred vyše 30 rokmi začali obchodovať s drogériou. Začínali ako sídliskový predaj – nakúpené výrobky najskôr skladovali v obývačke a predávali ich pred bytovkou. 

Neskôr si prenajali sklad a spoločnosť postupne expandovala – dnes do jej portfólia patrí 246 predajní po celom Slovensku. Aj napriek tomu ide stále o rovnakú rodinnú firmu, ktorá je na trhu od 90. rokov – 101 Drogerie.

Koncom roka 2023 prebral štafetu vedenia firmy Matej Krajčík, ktorý sa rozhodol pre radikálnu zmenu a omladenie firmy. S tým súvisí aj drobná zmena – po novom sa drogéria volá 101 Drogéria.

„Potrebovali sme kompletne modernizovať a otočiť firmu novým smerom. Preto sme spolu so spoločnosťou Levosphere vypracovali novú biznis stratégiu,“ hovorí marketingový riaditeľ 101 Drogéria Marek Koštrna.

Vždy o 1 % viac

Spoločnosť 101 Drogerie vznikla v roku 1994, keď bola pod názvom Emil Krajčík otvorená prvá predajňa v Novom Meste nad Váhom.

V roku 1999 odkúpila 10 prevádzok spoločnosti ATVE a v roku 2003 pribudlo ďalších 13 prevádzok spoločnosti droxi drogerie. V 2009 navýšila akvizíciou počet svojich predajní o 18 prevádzok Dr. Og. Centrálny sklad s rozlohou 7 000 m2 a sídlo spoločnosti je v Senici nad Myjavou.

Názov 101 Drogéria znamená, že zákazník v nej dostane viac – nielen 100 %, ale 101 %. 

Spoločnosť hlási návrat ku koreňom

Potom, čo v 101 Drogéria prebehla generačná výmena a Matej Krajčík prebral vedenie, privial do celofiremnej stratégie nový vietor. Krajčík mladší sa obklopil tímom ľudí a začali sa realizovať zmeny. 

Celkový rebranding sa nedotkne len loga, ale aj hlavnej myšlienky spoločnosti – malou zmenou prešiel aj názov, čím sa firma vracia k slovenským koreňom. 

„Keď Matej Krajčík prebral kormidlo po svojom otcovi, uvedomoval si, že štýl, akým firma išla, z dlhodobého pohľadu nereflektuje to, kam sa posunul trh,“ vysvetľuje Anka Sabolová zo spoločnosti Levosphere.  

„Cítil potrebu to zmeniť a mal víziu – celú spoločnosť chcel stransformovať –, a preto aj prišlo rozhodnutie urobiť zmenu. Okrem toho, firma oslávila 30 rokov na trhu, takže to aj dokonale zapasovalo ako taký míľnik k 30. výročiu,“ dodala Sabolová.

Ako bude vyzerať drogéria po novom

Okrem výmeny loga a malej zmeny názvu spoločnosti, bude 101 Drogéria aj v nových farbách. Exteriér a interiér predajní bude síce naďalej zelený, ale v jemnejšom odtieni. Farby doladia telovou a magentovou.

Zachované ostanú aj letáky, online predaj zatiaľ spustený nie je. „Zatiaľ nám to nedáva význam – ide o veľkú investíciu, ktorá zahŕňa množstvo ďalších vecí. Myslím si, že Slovensko nie je stavané na online predaj tohto sortimentu,“ uviedol Koštrna.

Zmenou prešli aj viaceré oddelenia – od marketingového cez HR až po obchodné oddelenie. Tie boli dlhodobo poddimenzované, preto prijali nových ľudí. Rovnako prešli zamenstnanci aj školeniami.

MicrosoftTeams-image (124)
zdroj: 101 Drogérie – Po 30 rokoch fungovania 101 Drogérie prišlo aj na zmenu loga.

Z 50+ na 30+

Hoci má 101 Drogéria takmer 250 predajní v každom kúte Slovenska, nevedela udržať krok s konkurenčnými drogériami. Okrem toho, v dnešnej dobe sa dá všetko kúpiť online, ale drogériu si vedia ľudia kúpiť aj v potravinách. 

Značka začala stagnovať a jej zákazníci zostarli – podľa Mareka Koštrnu to primárne boli ženy vo veku okolo 50 rokov, ktoré chodili nakupovať overené výrobky. 

„Tie tam, samozrejme, nájdu aj teraz. Ale nevedeli sme prilákať nových zákazníkov, ktorých potrebujeme – 25 až 45-ročných či mladé rodiny,“ vysvetľuje Koštrna. 

Preto bolo aj jedným z ich cieľov pri rebrandingu omladenie vnímania spoločnosti a prilákanie mladších ročníkov – s tým súvisí aj zmena sortimentu, ktorý sa bude viac orientovať na dekoratívnu kozmetiku.

Vernostný program bude personalizovaný

Dnes má vernostný program snáď každý obchod – od potravín po oblečenie. Aj 101 Drogéria sa v rámci rebrandingu rozhodla pre tento krok. 

Vernostný program bude personalizovaný pre každého zákazníka – chcú sa vyhnúť tomu, aby ľuďom, ktorí napríklad nemajú psa, ponúkali zľavu na granule. 

Cieľom nie je len prilákať mladších zákazníkov, ale ich aj udržať. „Vernostný program bude našich zákazníkov sprevádzať celý život a bude sa na základe ich nákupov a preferencií, ktoré si nastavia, personalizovať,“ vysvetlil Marek Koštrna.

101 Drogéria bude spolupracovať aj s influencermi, rebranding stál milióny eur

101 Drogéria bude aktívnejšia na sociálnych sieťach, rebranding ich stál milióny Dobehli ste konkurenciu aj vernostným programom. Čo je však to, čo vás od nej odlišuje?

Vernostný program štartujeme až v treťom kvartáli tohto roku. Celý program je personalizovaný na zákazníka. Ponúkne akcie, zľavy, produkty, o ktoré má náš zákazník záujem. Nechceme zákazníkom ponúkať niečo, čo nepotrebujú a nevyužijú.

Cieľom rebrandigu je prilákanie mladších zákazníkov, to sa však nestane len zmenou loga či názvu. Čo všetko ešte robíte, aby ste ich prilákali?

Ide o kompletnú zmenu firemnej stratégie. Nove komunikačné kanály, zmena hĺbky a šírky portfólia.

Konkurenčné drogérie sú výrazné aj na sociálnych sieťach, o 101 Drogéria bolo počuť menej. Budete sa viac zameriavať na sociálne siete, prípadne na nejaké spolupráce s influencermi?

Áno, začali sme intenzívne komunikovať cez META, Google Ads. Spustili sme podcasty, náučné videá. Začíname využívať TikTok a Pinterest. Influencerov postupne zapájame a hľadáme ďalších.

Prechádzate skutočne masívnou transformáciou, ktorá si vyžiadala veľkú investíciu. O akej sume sa bavíme?

Sumu by sme presne nešpecifikovali, ale ide o milióny eur.

101 Drogéria je na trhu 30 rokov a za ten čas sa v podstate nemenila. Čo bola najväčšia výzva pri jej transformácii?

Najväčšia výzva bolo získať dostatočné množstvo relevantných dát, aby sme vedeli urobiť kvalifikované závery a následne sa rozhodnúť, ako nadefinovať nový positioning značky, aby bol dostatočne široký vzhľadom na veľkosť cieľovej skupiny a šírky sortimentu, ktorý ponúka.

Zároveň však musel byť dostatočne špecifický, aby sa dokázal na trhu odlíšiť od ostatných retailových (nie iba drogistických) sietí.

Na začiatku ste spravili prieskum, aby ste vedeli, ako 101 Drogériu vnímajú ľudia. Zmenilo sa vnímanie značky po rebrandingu

Nakoľko značka neprešla ešte celou zmenou a je stále v procese, nedá sa posun vo vnímaní ešte vyhodnotiť.

Rebrandingom prejde aj 246 predajní po celom Slovensku

Spoločnosť 101 Drogéria sa tak rozhodla pre masívnu zmenu – tá sa dotkne aj 246 predajní po celom Slovensku. Aktuálne je hotových 13 prevádzok a celý proces zmeny by mal trvať približne dva roky. 

„Tých 13 predajní, ktoré sme prerobili, ukazuje okolo 10 % nárast zákazníkov, čo vnímame veľmi pozitívne,“ uviedol Koštrna. V horizonte dvoch mesiacov plánujú prerobiť ďalších 40 predajní. Prerábka sa týka interiéru, exteriéru, ako aj nových kategórií sortimentu.

V niektorých predajniach pritom stačí len vymeniť logo, čo sa dá spraviť aj za plnej prevádzky, ale iné budú musieť zatvoriť aj na niekoľko týždňov.

IMG_5839
zdroj: 101 Drogérie – Po celom Slovensku sa nachádza 246 predajní, jedna je aj v Starom Smokovci.

Ľuďom chýbal vzťah k značke

Spoločnosť 101 Drogéria oslovila na spoluprácu pri celkovej zmene obchodnej stratégie marketingovú agentúru Levosphere. „Začali sme prieskumom trhu a dotazovaním zákazníkov o tom, ako vnímajú značku,“ ozrejmila Sabolová. 

Z prieskumu vyplynula zaujímavá vec – ľudia 101 Drogériu nevnímali ani pozitívne, ani negatívne. Vedeli, že existuje, vnímali ju, ale nemali k nej žiadny vzťah. 

Okrem toho agentúra robila prieskum aj medzi zamestnancami o tom, ako vnímajú spoločnosť, ale aj zamestnávateľa. Celý tento výskum trval približne 4 mesiace. 

Zmena vnímania značky

Keďže išlo o naozaj veľkú zmenu, súčasťou nej bolo potrebné aj zmeniť vnímanie značky na trhu, to znamená, ako by ju mali vnímať ľudia. 

„Teraz, keď ľudia počujú 101 Drogéria, tak by im malo prvé napadnúť to, že je to drogéria pre život a nájdu tam všetko, čo potrebujú,“ objasnila Sabolová. 

Pozri si, akou zmenou prešla 101 Drogéria po 30 rokoch →

Najnovšie videá

Trendové videá