Známy bratislavský podnik po incidente s gay párom prekvapil: Podávame trestné oznámenie
- Slovák s priateľom v Bratislave zažili nechutný incident
- Po puse s partnerom na nich zaútočil iný zákazník
- Na stranu útočníka sa údajne postavil aj manažér
- Slovák s priateľom v Bratislave zažili nechutný incident
- Po puse s partnerom na nich zaútočil iný zákazník
- Na stranu útočníka sa údajne postavil aj manažér
Len nedávno Slovenskom otriasli vraždy na Zámockej ulici v Bratislave, ktoré sú v súčasnosti klasifikované ako teroristický čin mierený proti LGBTI komunite, a vyvolali diskusie spojené s otázkami, ako postupovať v záujme jej ochrany. Na Facebooku sa po novom objavil príbeh Slováka Tomáša, ktorý opisuje nepríjemný incident v bratislavskom podniku. Od tragickej udalosti na Zámockej ulici sa odohralo už niekoľko incidentov namierených voči LGBTI+ ľuďom.
Ako informuje vo svojom príspevku, spolu s priateľom, ktorý je pôvodom z USA, sa vybrali na výlet do hlavného mesta. Ubytovali sa v hoteli Grand Hotel River Park a v sobotu večer navštívili neďalekú reštauráciu.
Pri večeri si Tomáš so svojím priateľom dali „polsekundovú pusu“, čo stačilo na rozdúchanie vášní u zákazníka sediaceho o tri stoly ďalej.
Článok sme 20. októbra 2022 aktualizovali o stanovisko bratislavského podniku, v ktorom sa celý incident odohral.
Agresívna reakcia
Muža podľa Tomášových slov prejav náklonnosti, pomerne bežný medzi heterosexuálnymi pármi na verejnosti, pobúril a začal doňho a jeho priateľa hádzať pivné podložky. Následne mal na oboch zaútočiť verbálne, pričom sa pýtal, čo si to dovoľujú, keď sa Američan muža v anglickom jazyku spýtal, aký má problém.
„A vtedy sa to spustilo, nadávky na nás, ľudí z našej menšiny, na rasu môjho partnera, na moju rodinu a otázky typu: ako sa opovažujeme si dať pusu na verejnosti. A konečne, blink, zistil som, kde je problém. To, na čo sme mi už dávno zabudli, bolo dôvodom kričať po nás na celú reštiku. Po udalostiach z 12. som sa akosi nechcel nechať zastrašiť, tak som zvýšil hlas aj ja a spýtal sa ho, či on môže pobozkať svoju partnerku a ja nie,“ opisuje v statuse. Muž na otázku odpovedal, že on so svojou partnerkou sú „skutočná rodina“, no Tomáš a jeho priateľ nie.
„Tu sa už zapojila aj partnerka s hysterickým vykrikovaním, že muž, žena a dieťa sú rodina. Nasledovalo búchanie po stole, vety typu, že terorista na Zámockej urobil dobre a je škoda, že sme tam neboli vtedy aj my. To už som nedal a povedal mu, že za tie slová ešte bude niesť zodpovednosť.“ Pred fyzickým útokom mala muža zastaviť až jeho partnerka.
Reakcia personálu
Manažér reštaurácie nereagoval, až kým nedošlo k prevracaniu pohárov a rozlievaniu nápojov, následne sa pristavil pri konflikte, opisuje Tomáš. Na otázku, čo sa deje, mu agresívny muž odpovedal slovami „buzeranti sa tu bozkávali“.
Manažér sa mal Tomáša opýtať, či je to pravda, na čo pár odpovedal, že si dali pusu. Nasledovala výzva, aby zaplatili a odišli.
„Ten mix emócií, ktorý vtedy vo mne vládol, ani neviem opísať,“ píše Tomáš. Vedúceho prevádzky sa ešte niekoľkokrát opýtal, či na tom trvá. Manažér mal následne použiť i slovo „vypadnúť“.
Tomáš mu na to odpovedal s tým, že odísť môžu, no nezaplatia. Nasledovali ďalšie slovné útoky od zákazníka a manažér sa začal vyhrážať, že zavolá políciu, píše sa v statuse.
Policajti na miesto prišli
Tomáš podotýka, že manažérovi pripomenul, že políciu mal privolať už pred tým. Sám Tomáš sa teda pokúsil mužov zákona privolať, no v tom dostal facku od toho istého agresívneho zákazníka. Trafil mu nos a telefón, ktorý Tomášovi z rúk spadol. Policajtov sa mu podarilo privolať až na druhýkrát.
„Keď chlapci (policajti) došli, vinník bol jasný – boli sme to my. Už ich spätne niekto kontaktoval s tým, že odmietame zaplatiť (už to bolo zaplatené). Nasledoval výsluch. My sme vypovedali vonku a ten, kto nás napadol, v pohodlí reštiky pri pivku. Nuž, verdikt bol jasný… My nemáme s takými ako ste vy problém, ALE niektorí majú, toto je Bratislava, nemali by ste sa ukazovať. Po asi polhodine ďalšieho vypočúvania sme sa dozvedeli, že to, čo hovoríme my, sa vôbec nezhoduje s tým, čo hovorí útočník, barman a manažér,“ pokračuje v neuveriteľnom príbehu.
Keď pár policajtov vyzval, aby vypočuli aj iných svedkov, mali k tomu pristúpiť, až keď Tomáš zapol kameru na svojom telefóne. Vypočuli čašníčku, pričom sa jej verzia údajne zhodovala s Tomášovou. Podotýka, že spomínaná čašníčka sa im ako jediná ospravedlnila. Policajti, ktorí boli podľa Tomáša príjemní, no „jeho partnerovi uštedrili poriadnu lekciu“, im mali oznámiť, že evidujú veľa podobných prípadov.
Pre Startitup Tomáš uviedol, že on je už síce na podobné problémy zvyknutý, no jeho priateľ sa s tým nikde inde nestretol.
„Verím, že veľa ľudí mrzí, čo sa stalo, mňa to mrzí kvôli môjmu priateľovi. Ja som zvyknutý, lebo som žil takmer celý život na Slovensku, tak viem, ako to tu chodí. Preňho to bol šok. Precestoval naozaj celý svet, no s takou agresiou ako na Slovensku sa ešte nikdy nestretol,“ uviedol Tomáš.
Vyjadrenie polície
Startitup sa v súvislosti s postupom polície obrátil na hovorcu Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave. Ten uviedol, že policajti boli na miesto incidentu na Dvořákovom nábreží vyslaní krátko po 22.00 hod. Michal Szeiff nám potvrdil, že dostali oznámenie o napadnutí z dôvodu orientácie poškodených. Po príchode mužov zákona už k protiprávnemu konaniu nedošlo, podotkol.
„Aj napriek skutočnosti, že k dnešnému dňu neevidujeme podanie žiadneho trestného oznámenia týkajúceho sa uvedeného incidentu, policajti príslušného policajného útvaru sa objasňovaním okolností tejto udalosti zaoberajú a vo veci boli už vykonané potrebné úkony,“ uviedol Szeiff pre Startitup.
Na sociálnej sieti Tomáš uvádza, že trestné oznámenie podal v utorok, teda tri dni po incidente, a to na generálnej prokuratúre.
Ospravedlnenie podniku
Tomáš nám poskytol i vyjadrenie spoločnosti, ktorá podnik prevádzkuje. Za incident sa ospravedlňuje a podotýka, že s manažérom ohľadom situácie už jednala. „Manažér si uvedomil, že jednal z obavy, že zákazník, ktorý vás napadol, zničí vybavenie reštaurácie a požiadať vás o zaplatenie bolo v tom okamihu najjednoduchším riešením,“ uvádza sa v stanovisku určenom pre Tomáša.
Spoločnosť tiež dodáva, že manažéra poučila ako v podobných situáciách konať.
„Viem a plne si uvedomujem, aká je momentálne na Slovensku situácia a nálada po tragických udalostiach z minulého týždňa,“ píše sa vo vyjadrení v českom jazyku.
„Dovoľujem si vás ešte raz uistiť, že naša reštaurácia sa dištancuje od akejkoľvek nenávisti,“ dodáva spoločnosť.
Podanie trestného oznámenia
Po vyjadrení spoločnosti svoje stanovisko uverejnil na sociálnej sieti aj samotný podnik, v ktorom sa incident odohral, pričom sa odvoláva na neutralitu.
„Nevyjadrujeme sa k politickej situácii, energetickej či finančnej kríze či iným záležitostiam, ktoré ‚otriasajú’ spoločnosťou. Nesúdime, neselektujeme ani nehodnotíme vierovyznanie, rasu, sexuálnu orientáciu, národnosť, vzhľad našich hostí, kolegov či niekoho iného. Od toho tu nie sme. Sme prevádzkovatelia sietí reštaurácií, ktorí prevádzkujú svoje podniky s jedným jediným cieľom. Tým je spokojnosť našich hostí,“ uvádza vo svojom príspevku Kolkovna River Park.
https://www.facebook.com/KolkovnaRiverPark/posts/pfbid0VzKp5JyHG9wUvEYeJiWhSnemDAuz2CDDB4XQTJwXry8kgTg2vJmMyUvk7PdFR37rl
Podľa slov podniku v inkriminovaný deň postupovali rovnako. Celý konflikt presunuli kvôli hosťom von z priestorov reštaurácie, kam už privolali aj policajné zložky. Po tom, ako Tomáš uverejnil svoju verziu príbehu, ozrejmil podnik, že ak je to potrebné, s políciou bude spolupracovať aj naďalej.
„S naším hosťom sme o vzniknutej situácii písomne komunikovali hneď na druhý deň po danom incidente. Polícii Slovenskej republiky sme samozrejme plne k dispozícii a poskytneme im všetky potrebné informácie,“ uvádza sa vo vyjadrení podniku.
Avšak podľa Kolkovne River Park je popis celej situácie, ktorý uverejnil jeden z účastníkov konfliktu na sociálnej sieti iba „prudko emočne zafarbený a dopúšťa sa v ňom slovného hodnotenia vzhľadu iných našich hostí“.
„V tomto prípade ide o jednostranný pohľad. Strhol však obrovskú vlnu nevôle bez toho, aby sme stihli vôbec reagovať či už na súkromnú písomnú komunikáciu alebo na komunikáciu na sociálnych sieťach. Vzhľadom k tejto skutočnosti a k tomu, že sme v písomnej komunikácii obdržali viacero vyhrážok, podávame trestné oznámenie za vyhrážanie a súvisiace poškodenie dobrého mena spoločnosti,“ pokračuje ďalej podnik vo svojom príspevku.
Nakoniec podnik vyzýva k tomu, že je iba na „zvážení“ ľudí, ako sa k celému incidentu postavia, pričom tvrdí, že vždy privítajú „všetkých hostí bez rozdielu“.
Do vydania článku sa nám nepodarilo skontaktovať s manažérom podniku, ktorého meno sa Tomáš rozhodol nezverejniť.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Facebook, SIU