Známy režísér sa vzdal života na hausbóte. Obyčajný dom zo 70. rokov premenil na jedinečné bývanie
- Bol to len starý, nenápadný dom
- Známy režisér ho spolu s tímom architektov premenil na nepoznanie
- Bol to len starý, nenápadný dom
- Známy režisér ho spolu s tímom architektov premenil na nepoznanie
Prízemie objektu vo svojej zadnej časti nadväzuje na romantickú súkromnú záhradu. Z rozľahlej terasy na 1. poschodí sa následne otvára dych vyrážajúci výhľad na panorámu Prahy. Niet divu, že sa v tomto dvojpodlažnom dome uprostred zelene usadil úspešný filmový režisér Ján Hřebejk s jeho rodinou, ktorá sa do domu zamilovala.
Táto rodina trvalo žila na hausbóte, v pražskom Smíchove. Život na hausbóte odrážal ich životný štýl, potrebu byť v obklopení prírody, ale zároveň v meste. Rovnako ako na hausbóte, kde sú priestorovo potlačené spálne a kúpeľňa, tak aj v ich novom dome sa tento priestorový princíp opakuje.
Na prianie klienta vznikla nová dispozícia domu, ktorej dominujú väčšie spoločenské priestory, a to rovno na oboch podlažiach, zatiaľ čo súkromné časti sú minimalizované. Keď Ján Hřebejk oslovil architektku Dagmar Štěpánovú zo štúdia Formafatal, dostala jednoznačné zadanie – vytvoriť miesto pre život, kde sa budú cítiť dobre nielen oni, ale aj ich priatelia.
Miesto, ktoré bude pôsobiť prirodzene a zabývane od samého začiatku. Domov, ktorý bude autentický, farebný, plný kníh, obrazov a ďalších umeleckých predmetov. Byt, do ktorého kedykoľvek umiestnia niečo nové a neuškodí mu to. Tieto požiadavky sa stali kľúčovými pre koncept celej rekonštrukcie. Architektka na projekte pracovala celkom 4 roky. Pretože dom je súčasťou radovej zástavby, nemohla príliš zasahovať do fasády, aby vizuálne udržala jednotný charakter.
Pustila sa do nového vstupného portálu s nadväzujúcim novým bezrámovým zasklením na 1. poschodí. Ten podporil vizuálne prepojenie a presvetlenie celého horného poschodia. Tam tiež na prianie klientov vznikla nová presklená prístavba v časti terasy, ktorá zväčšuje obytnú časť domu. Do tejto prístavby je zakomponovaný existujúci kozub, avšak s novou krbovou vložkou a v novom obložení z červeného travertínu.
Táto prístavba slúži ako hlavná jedáleň, je z oboch strán prístupná na terasu a prepojená s kuchyňou, kde predtým bola spálňa a kúpeľňa. Do hlavného obytného priestoru na 1. poschodí Dagmar Štěpánová pridala novú kúpeľňu pomocou industriálne presklenej kocky. Súkromie v kúpeľni je zaistené pomocou závesu. K hlavnému priestoru priliehajú už len dve malé spálne (detské izby) s oknami do záhrady.
Dvere do spální sú zakomponované do obkladu z medovo olejovanej brezovej preglejky. Komplikáciou bolo premiestnenie zvodu dažďovej vody zo strechy, ktorý po úpravách dispozície zostal voľne v priestore. Architektka si poradila a zvod umiestnila do krásneho starého liatinového stĺpu, ktorý majitelia bytu kúpili v antik bazáre.
Architektka nakoniec stavila na kombinácie zdanlivo nesúrodých materiálov, ktoré použila na obklady stien alebo na nábytok vyrobený podľa autorského návrhu. Týmto sa docielila autenticita a originalita, akoby interiér vznikal postupne a prirodzene.
Borovicová preglejka sa tu stretáva so sofistikovanými materiálmi. Ide napríklad o obklady z červeného a žltého travertínu alebo mahagónové masívne drevo na kuchynskom pracovnom pulte.
Interiér zvýrazňujú farebné maľby v modrých odtieňoch, ktoré nechávajú vyniknúť farebným obrazom na stenách. Zelená cementová stierka v hlavnej obytnej časti domu zase nadväzuje na dubové parkety druhotriednej kvality, pretože určitá nedokonalosť je v prípade tohto interiéru žiadúca.
Na prízemí domu sa nachádza malá spálňa s kuchynkou, miniatúrna kúpeľňa a veľká pracovňa ústiaca do záhrady, ktorá je druhým spoločenským priestorom v dome.
Niektoré kusy vintage nábytku a svietidlá si režisér s manželkou vyberali sami a na spoluprácu ešte prizvali svojho dlhoročného rodinného priateľa, akademického maliara Miroslava Bednára. Ten pre nich vybral niekoľko originálnych a nevšedných kusov a po dome rozmiestnil obrazy a umelecké predmety zo zbierky majiteľov.
Zdroj: Formafatal