Známy ruský Tupolev je späť. Vyradené lietadlo opäť vzlietlo, západné stroje sa Rusom rozpadávajú

  • Rusko opäť uviedlo do prevádzky známy Tupolev
  • Ide o lietadlo, ktoré predtým vyradili pre časté poruchy
Vladimir Putin a Tupolev Tu-214
Ilustračné fotografie TASR/AP, Alexander Kazakov, Wikimedia Commons/Alex Snow
  • Rusko opäť uviedlo do prevádzky známy Tupolev
  • Ide o lietadlo, ktoré predtým vyradili pre časté poruchy

Rusi obnovujú v minulosti veľmi známe lietadlo Tupolev. Tentokrát ale ide o model Tu-214, ktorý získala moskovská aerolinka Red Wings (Červené krídla, pozn. red.). Do svojej ponuky uviedla prerobený stroj, ktorý predtým využívali vládne delegácie. Dokáže prevážať 210 ľudí, čím sa spoločnosti skoro zdvojnásobí objem leteckej dopravy na trase Moskva – Soči.

Ako píše Forbes, od budúceho týždňa sa na obnovenom lietadle začne medzinárodný letový program do Jerevanu, Batumi a neskôr do Tel Avivu. Zaujímavé je, že pred ôsmimi rokmi ruské aerolinky toto lietadlo vyradili. Bolo totiž príliš drahé a problémové. 

Ruský premiér Michail Mišustin však v polovici minulého roka navštívil závod na výrobu lietadiel v Kazani. Prikázal zvýšiť výrobu týchto Tupolevov z 10 na 20 a z Tu-214 sa zrazu stala takmer jediná nádej pre domáce osobné letectvo.

Kazaňská továreň už totiž tieto „mŕtvoly“, ako ich označuje ruský portál SibRu, vyrábala len na špeciálne účely. Sankcie však spôsobili, že ruská vláda ich musí doviesť späť k životu, podotýka.

Rusko k novembru 2023 stratilo 76 dopravných lietadiel

Ako ešte koncom vlaňajška písal Newsweek, Rusko prišlo v dôsledku sankcií uvalených Západom v reakcii na vojnu na Ukrajine o 76 dopravných lietadiel. Potvrdil to tamojší minister dopravy Vitalij Saveljev.

„Boli sme nečakane zaskočení,“ uznal na otvorení výstavy s názvom „Rusko v pohybe“. Letecký priemysel tieto kroky zo strany západných štátov tvrdo zasiahli. Stroje, ktoré v Rusku prevádzkovali, sa stali terčom amerických sankcií a viacerí výrobcovia skoncovali s dodávaním náhradných dielov či nových lietadiel.

Spojené štáty a EÚ požadovali aj vrátenie prenajatých lietadiel, čo sa ale Kremeľ snažil obísť povzbudzovaním dopravcov, aby si svoje stroje registrovali v Rusku. Znamená to, že naďalej lietajú bez toho, aby dostali zásadné aktualizácie softvéru a povinné kontroly údržby. Tie sú pritom potrebné na zaručenie ich letovej spôsobilosti.

Rusko sa pokúša obísť sankcie a hľadá spôsoby, ako nahradiť západné náhradné diely a vybavenie pre svoje lietadlá. Snaží sa tak udržať letecký priemysel nad vodou, no po novom sa zdá, že sa predsa len muselo obrátiť na svoje vlastné závody.

Zvýšenie výroby Tupoleva TU-214 z 10 na 20 kusov ročne Kremeľ vyjde takmer 42 miliárd rubľov.

Plány obmedziť lietadlá zo zahraničia

V programe rozvoja leteckého sektora v Rusku tamojší rezort dopravy predpokladá, že krajina bude do roku 2030 postupne znižovať počet zahraničných lietadiel v prevádzke. Letecké spoločnosti však podľa vlády zároveň nájdu spôsoby, ako nahradiť západné náhradné diely, uviedla štátna tlačová agentúra Interfax.

Anastázia Dagaevová, nezávislá odborníčka na ruské letectvo, v marci v správe pre Carnegieho nadáciu za medzinárodný mier napísala, že Moskva „len za niekoľkých dní stratila medzinárodné destinácie, lízingové zmluvy a technickú podporu pre svoje zahraničné lietadlá, partnerstvá s inými dopravcami, zahraničný softvér, poistenie a ďalšie služby“.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: Forbes, iDnes.cz, SibRu, Newsweek

Najnovšie videá

Trendové videá