Zneužitá značka, oklamaní zákazníci: Biznis virálnej cukrárne skončil katastrofou
- Oficiálnu značku cukrárne Crumbl Cookies momentálne na sociálnych sieťach sleduje 5,9 milióna ľudí
- Popularitu „love brandu“ chceli zneuži špekulanti, no nevyšlo to
- Oficiálnu značku cukrárne Crumbl Cookies momentálne na sociálnych sieťach sleduje 5,9 milióna ľudí
- Popularitu „love brandu“ chceli zneuži špekulanti, no nevyšlo to
V posledných rokoch sme svedkami mnohých virálnych fenoménov, ktoré sa šíria sociálnymi sieťami rýchlosťou blesku. Jedným z takýchto prípadov sa stali aj cookies značky Crumbl, ktoré si získali obrovskú popularitu najmä vďaka platforme TikTok.
Tieto sladké pokušenia však nedávno spôsobili poriadny rozruch v austrálskom Sydney, kde sa odohrala bizarná situácia, ktorá pobúrila mnohých fanúšikov a vyvolala otázky o etike podnikania a právnych dôsledkoch.
Všetko sa to začalo, keď sa objavil pop-up predaj cookies Crumbl. Stovky nadšených ľudí sa tešili, že konečne ochutnajú tieto slávne dobroty. Organizátori akcie, ktorí vystupovali pod menom Crumbl Sydney, týždne propagovali túto jednodňovú udalosť na TikToku a vytvorili okolo nej značný rozruch. Keď však prišiel deň D a pop-up sa otvoril v štvrti North Bondi, situácia sa rýchlo zvrtla.
Dlhé rady a prehnané ceny: Prvé náznaky problémov
Ľudia, ktorí prišli na miesto predaja, boli šokovaní. Namiesto očakávaného kulinárskeho zážitku ich čakali niekoľkohodinové rady a cookies, ktoré boli nielen staré, ale aj neuveriteľne predražené. Cena za jeden kus sa vyšplhala na 17,50 austrálskych dolárov, čo v prepočte predstavuje približne 10,50 eura. Pre porovnanie, na iných trhoch sa tieto cookies predávajú za cenu okolo 4 dolárov, čo je asi 3,70 eura.
Situácia sa však ešte viac skomplikovala, keď vyšlo najavo, že Crumbl Sydney nemá žiadne oficiálne spojenie s originálnou značkou Crumbl Cookie. Ukázalo sa, že za celou akciou stojí skupina ambicióznych podnikateľov, ktorí jednoducho odcestovali do USA, nakúpili stovky cookies Crumbl a priviezli ich späť do Austrálie, aby ich predali s obrovskou prirážkou.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Reakcia verejnosti a obvinenia z podvodu
Reakcia verejnosti na seba nenechala dlho čakať. Sociálne siete, najmä TikTok, zaplavili príspevky rozhorčených zákazníkov. Mnohí sa cítili oklamaní a označili celú akciu za podvod. Iní zase nechápali, ako mohol niekto uveriť, že ide o oficiálny predaj Crumbl Cookies.
V snahe uhasiť vznikajúci požiar kritiky Crumbl Sydney zverejnili vyhlásenie vo forme Google dokumentu, v ktorom sa snažili vysvetliť svoju pozíciu. Tvrdili, že nikdy netvrdili, že sú oficiálnym obchodom Crumbl a že ich cieľom bolo priniesť autentické cookies Crumbl do Austrálie priamym dovozom z USA.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Sporné marketingové praktiky a otázky legálnosti
Toto vysvetlenie však mnohých neuspokojilo. Kritici poukázali na to, že Crumbl Sydney používali na svojich obaloch a označeniach oficiálne logo a názov Crumbl Cookies, dokonca aj charakteristickú ružovú farbu značky. Navyše, pôvodné videá na TikToku, ktoré Crumbl Sydney medzičasom odstránili, jasne naznačovali, že ide o oficiálny predaj.
Ešte viac podozrivé bolo správanie účtu CrumblCookieAus na YouTube, ktorý zjavne patril organizátorom pop-upu. Tento účet nielen používal ochranné známky Crumbl Cookies, ale dokonca sa vyjadroval, akoby bol oficiálnym zastúpením značky.
Finančná stránka kontroverzného biznisu
Organizátori Crumbl Sydney sa pokúsili obhájiť vysoké ceny svojich cookies detailným rozpisom nákladov. Podľa ich vyjadrenia zaplatili približne 3 600 eur za nákup cookies a obalov, 2 400 eur za letenky a batožinu, 1 200 eur za clá, dane a colné poplatky a ďalšie náklady na personál, vybavenie a marketing.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Táto akcia nikdy nebola o zisku,“ tvrdili organizátori.
„Naším cieľom bolo priniesť cookies fanúšikom Crumbl… Ceny sme stanovili bez úmyslu dosiahnuť veľký zisk.“ Napriek týmto tvrdeniam mnohí poukazujú na to, že cena 10,50 eura za jednu cookie je neprimerane vysoká, bez ohľadu na to, aká je populárna.
Právne dôsledky a možné žaloby
Celá táto situácia vyvoláva vážne právne otázky. Hoci Crumbl Sydney tvrdia, že ich predaj bol legálny ako paralelný import, použitie ochrannej známky Crumbl Cookies bez povolenia môže byť problematické.
Podľa austrálskeho zákona o ochranných známkach musia paralelní dovozcovia vykonať „primerané zisťovania“ pred použitím ochrannej známky.
Zakladateľ Crumbl Cookies, Sawyer Hemsley, už reagoval na sociálnych sieťach, kde jasne uviedol, že tento pop-up nemá žiadne spojenie s oficiálnou značkou Crumbl Cookies.
Ponaučenie pre podnikateľov a spotrebiteľov
Táto kauza slúži ako dôležité pripomenutie pre podnikateľov aj spotrebiteľov. Pre podnikateľov je to lekcia o dôležitosti dodržiavania právnych a etických štandardov pri využívaní popularity existujúcich značiek. Pre spotrebiteľov je to zase varovanie, aby boli obozretní a overovali si autenticitu produktov a predajcov, najmä v prípade virálnych trendov.
Prípad Crumbl Sydney ukazuje, ako rýchlo sa môže zdanlivo brilantný podnikateľský nápad zmeniť na PR katastrofu a potenciálny právny problém. Zároveň ilustruje, ako sociálne médiá môžu rýchlo šíriť informácie – či už pravdivé alebo zavádzajúce – a aký vplyv to môže mať na podnikanie.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Food and wine, TikTok