Zo Slovenska môžu vymiznúť legendárne Babety, tisíce ľudí sa búria v petícii
- Fanúšikovia kultových malých motocyklov upozorňujú na podľa ich slov nezmyselné politikárčenie a rozmary úradníkov Európskej únie
- Nepáči sa im plánované uzákonenie povinnej registrácie mopedov, na ktorých bude po novom povinné označenie ŠPZ
- Fanúšikovia kultových malých motocyklov upozorňujú na podľa ich slov nezmyselné politikárčenie a rozmary úradníkov Európskej únie
- Nepáči sa im plánované uzákonenie povinnej registrácie mopedov, na ktorých bude po novom povinné označenie ŠPZ
Zo strany Európskej komisie ide podľa fanúšikov malých motocyklov o šikanu a diskrimináciu. Upozorňujú pritom, že povinnosť evidencie vozidiel sa stále nevzťahuje na elektrické kolobežky, elektrické bicykle, samovyvažovacie vozidlá (napr. Segway) a dokonca ani na bicykle s prídavným motorom (motorový bicykel).
Všetky vyššie spomenuté dopravné prostriedky pritom dosahujú podobnú, niekedy aj vyššiu maximálnu rýchlosť ako napríklad obľúbená Babetta, Jawa, Korado či Stadion.
Aby mohli nadšenci v súčasnosti jazdiť na malých motocykloch, musia už dnes spĺňať niekoľko povinností. Zo zákona potrebujú vodičské oprávnenie, helmu, svetlá, poriadne brzdy či zákonné poistenie.
Po novom však majiteľov týchto motocyklov čakajú „lietačky“ po servisoch, kvôli prihlasovaniu či technickej kontrole. Pritom na ceste ich už dnes môže bez problémov predbehnúť cyklista na elektrickom bicykli, od ktorého štát nevyžaduje nič.
Uverejnil používateľ VETERÁN KLUB MANÍN Pondelok 2. septembra 2019
„Opäť zbytočná buzerácia. Tie mopedy boli vyrobené a stále sú v súlade s normou a zákonmi o jazde na pozemnej komunikácii, hoci z osemdesiatych rokov. Je nás hŕstka, čo tieto veterány sedlajú a aj napriek tomu budú zbytočne zaťažení byrokraciou, povinnými registráciami, a nakoniec aj technickými kontrolami,“ upozorňujú členovia klubu Cestuj Babettou.
Povinnosť evidencie vozidiel kategórie L1e od roku 2022 považujú za celkom zbytočnú. Poukazujú na fakt, že každý držiteľ motorového vozidla musí mať zo zákona uzatvorené povinné zmluvné poistenie.
https://www.youtube.com/watch?v=BSDCX4P9lR0
V petícii iniciátora Ondreja Rapavého žiadajú vládu, aby došlo k udeleniu trvalej výnimky, respektíve trvalému vyňatiu vozidiel kategórie L1e z povinnosti prihlásenia do evidencie vozidiel. Online petíciu do dnešného dňa podpísalo už viac ako 5 000 ľudí.
Odkúpili licenciu na Babettu
Tomáš Slobodník a Matej Belica majú pod krídlami hneď tri vlastné značky. Okrem úspechu v módnom priemysle majú víziu preraziť aj v oblasti mestskej dopravy Na trh sú odhodlaní vrátiť práve Babettu, no v ekologickej verzii.
Pri premýšľaní o ďalšom posune ich projektu, podnikavým Košičanom totižto napadlo prísť na trh s niečím, čo bude prinajmenšom tak úspešné ako dnes už legendárna Babetta.
„Preto som sa išiel pozrieť, ako je na tom táto značka a či by som ju nemohol odkúpiť. Zistil som, že Babetta skrachovala, je v konkurze a tak ďalej. Najdôležitejšia vec, ktorú som zistil, je však to, že ochranná známka Babetty vypršala po 40-tich rokoch. Tak som ju okamžite zaregistroval za približne 160 eur,“ hovorí Tomáš Slobodník pre Startitup.
Tomáš s Matejom sa pustili do práce na dizajne a geometrii Babety budúcnosti. Môžu sa pochváliť aj prvými 3D modelmi a v pláne majú aj jej reálnu výrobu.
Mnoho ľudí netuší, že Babetta, bola vlastne prvým mopedom vyrábaným v Česko-Slovensku. Vychádzala z dielne v podniku s názvom Považské strojárne, so sídlom v Považskej Bystrici a neskôr v Kolárove.
Na zahraničných trhoch sa predávala aj pod menami Jawa, FreeWheeler, Nippy či Breeze. Babetta bola pôvodne koncipovaná ako odľahčený moped, podobne ako moped Solex, populárny v 60. rokoch 20. storočia. Prvé Babetty sa objavili v roku 1970 s veľkými 19 palcovými kolesami, ale tie boli po približne dvoch rokoch vymenené za menšie 16 palcové, ktoré sa vyrábali sa až do roku 1999.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: jawamoped.com, peticie.com