Zo Zamaguria do sveta: Klient z Dubaja si u Slovákov objednal výrobu produktu, aký u nás nemá konkurenciu
- „Na východe nič nie je“ je fráza, ktorá vôbec neplatí
- Dôkazom je malá rodinná slovenská firma Krež

- „Na východe nič nie je“ je fráza, ktorá vôbec neplatí
- Dôkazom je malá rodinná slovenská firma Krež
So svojou filozofiou, kreativitou, kvalitou a produktmi v značke prináša Monk Nutrition na Slovensko bezkonkurenčnú svetovú kvalitu a jedinečnosť v celom segmente.
Ich produkty, superpotraviny a výživové doplnky vo výnimočnej certifikovanej bio aj halal kvalite nemajú v našom regióne konkurenciu. Dychtiac po novinkách sme sa po roku znova vybrali do Zamaguria, do malého mestečka Spišská Stará Ves, píšu Kávičkári.sk.
Boli sme zvedaví, čo všetko sa v minulom roku udialo. V rozhovore sa budeme pýtať Matúša a Igora Kromkovcov na udalosti posledných mesiacov a tiež na ich plány do budúcnosti, ktorých rozhodne nie je málo.
Aký bol pre vás posledný rok?
I: Veľmi divoký a turbulentný. Či už v osobných a rodinných životoch, ale hlavne biznisovo to bolo celkom zaujímavé. Minulý rok sme rozbehli produkciu a výrobu pre privátne značky. Pracovali sme na vlastnom brandingu, dostavali sme sklad a nejaké technické inovácie.
Developovali sme nové produkty, posunuli sme našu ekologickosť na nový level a získali sme nové certifikáty kvality. Otec išiel na dôchodok, firme sa venuje o niečo menej, a tak je to teraz viac na nás s bratom. Čiže na nedostatok vzrušenia a aktivít za posledný rok sa určite nemôžeme sťažovať. Aj sa smejem, že každý deň sa toho toľko deje, že už to nestíhame sledovať ani informovať v online priestore.
O vašom projekte pomoci iným vytvoriť si vlastnú značku potravín alebo produktov sme sa zhovárali naposledy a určite je to zaujímavé čítanie. Ako sa na to pozeráte s odstupom roka?
I: Je to taký prvý „testovací“ rok, ale myslím si, že to funguje dosť dobre. Musím povedať, že naše produkty, či už pod značkou Monk Nutrition, alebo pod inou privátnou značkou, momentálne distribuujeme od Slovenska až po Japonsko a takisto aj smerom na západ, čo nás skutočne teší.
Treba si uvedomiť, že reálne u nás vo firme pracuje do desať ľudí. Od manažmentu cez kreativitu, development, technológie až po samotné zamestnankyne vo výrobe, ktoré pochádzajú z našej obce. Čiže vyrábať a expedovať do celého sveta z malého mestečka na Zamagurí je celkom veľká vec.
Mali sme aj nejaké nevydarené projekty, ale to patrí k podnikaniu. No pozerám sa na to tak, že sme sa veľa naučili aj na nevydarenej spolupráci a sme o niečo múdrejší v tom, ako riešiť niektoré situácie.
M: Presne ako hovorí Igor. Hoci nám nevyšiel projekt v Dubaji, vďaka tomu sme držiteľmi halal certifikátu. Môžeme ponúkať ten najkvalitnejší a najčistejší kolagén, aký sa dá zohnať, pre slovenský či iný zahraničný trh. Boli to aj stratené peniaze a energia, ale verím, že sa nám to vráti inak, napríklad cez európsky, ale aj slovenský trh.
Chvalabohu, máme istý komfort v tom, že je záujem o naše služby a môžeme si vyberať, s kým chceme spolupracovať. Spolupráca so zahraničnými trhmi je pre nás motiváciou inovovať naše technológie a postupy, pretože vnímanie kvality alebo ekologickosti výroby je na západe iné ako u nás.
Aj to je jedným z dôvodov, prečo sme prešli na ekologickejšie balenie vo forme lepšie recyklovateľných jednozložkových obalových materiálov.
V čom sú tieto materiály lepšie?
I: V recyklovateľnosti. My sme to však nerobili pre nejakú prestíž, ale preto, že to je v našej DNA a chceme byť čo najviac ekologickí. Byť nielen bio a prírodní vnútri, ale aj vo forme obalov. Ja si viem predstaviť, že raz dokážeme vyrábať produkty, ktoré budú mať biologicky rozložiteľné alebo konzumovateľné obaly, ktoré nebude treba nijako recyklovať, čím by sme dokázali takmer vynulovať uhlíkovú stopu.
M: Štandardne máme v obaloch vrstvu hliníka, ktorý tvorí ochrannú bariéru voči vlhkosti a baktériám, plast a papier. Preto sa oveľa horšie recykluje a techniky sú náročnejšie. Jednozložkový plastový obal je o niečo drahší, no ekologickejší na výrobu, má nižšiu uhlíkovú stopu a oveľa lepšie sa recykluje. Kov a plast sa musia od seba technologicky oddeľovať, potom sa recyklujú na dvoch miestach, takže to nie je také efektívne a ekologické, ako by mohlo byť. Troška hrubší obal z dobre recyklovateľného plastu má podobné vlastnosti ako viaczložkový štandardný obal. Je drahší, ale verím, že investícia do ekologickosti sa nám z dlhodobého hľadiska vráti.
Okrem noviniek vo forme obalov vidím, že ste sa pustili už aj do živočíšnych produktov. Ako ste sa dopracovali k tejto pomerne veľkej novinke vo forme kolagénu?
I: To je viac-menej výsledok nášho neúspešného projektu, keď sme mali pre dubajského partnera vyrábať kolagénový produkt v tej najvyššej kvalite, aká bola možná. Bola to zaujímavá ponuka aj trh, a tak sme sa do toho rozhodli ísť. No nedopadlo to podľa našich očakávaní tým, že komunikáciu medzi koncovým klientom v Dubaji zastrešovala tretia strana, nepodarilo sa to sfinalizovať. No my sme už mali nakúpené suroviny, pripravenú linku aj výrobu, pretože to až do poslednej chvíle vyzeralo dobre.
Rozhodli sme sa teda, že to vyrobíme aj tak a budeme tento prémiový kolagén ponúkať aj v tuzemsku a inde v Európe. Ide o najčistejší halal kolagén, ktorého výroba je niekoľkonásobne náročnejšia a drahšia ako u nás bežne dostupný kolagén.
M: Získanie takého certifikátu vôbec nie je jednoduché a v našich končinách pomerne raritné. Pre toho konkrétneho klienta to bola podmienka, lebo ide o moslimskú krajinu. Ten trh je pomerne silný a má záujem o prémiový segment. Takže sme do toho išli, posielali sme vzorky, museli sme upraviť výrobu tak, aby spĺňala okrem hygienických aj náboženské štandardy.
Nikde v procese sa napríklad nesmie používať žiadna alkoholová dezinfekcia, vo finálnom produkte musia byť len čisté zložky, žiadne odpadové časti zvieraťa a podobne. Fotky, vzorky, papiere – všetko sa posiela do zahraničia imámovi, ktorý následne, ak je všetko v poriadku, príde aj na osobnú inšpekciu a následne nám udelí certifikát. Kvalitu a čistotu kolagénu tak máme garantovanú z každej strany a z toho sa tešíme a sme na to hrdí.
Bude sa dať s týmto produktom presadiť aj na Slovensku?
M: Na rovinu poviem, že pôjdeme s veľmi férovou cenou, ktorá bude rozhodne nižšia, než za akú by sme predávali v Dubaji. Aj za cenu nižšej marže. Chceme mať kvalitou bezkonkurenčný kolagén, no cenou konkurencieschopný. Máme prichystanú stratégiu aj distribučné kanály. Naším cieľom je predať kvalitný produkt za férovú cenu. Nechceme za každú cenu zarobiť či nastaviť vysokú maržu a potom vyhadzovať nepredané množstvá. Navyše kolagén je produkt, ktorý je známy, a ľudia ho poznajú a bežne užívajú.
I: Moslimská komunita, to sú skoro dve miliardy ľudí a trh je určite silný. Samozrejme, náš kolagén je vhodný pre všetkých. Vďaka halal certifikátu predstavuje tú najvyššiu čistotu a kvalitu, ktorou si spotrebiteľ môže byť istý. A v tomto smere je aj na Slovensku klientela, ktorá si potrpí na kvalitu bez kompromisov, ktorá by náš produkt mohla oceniť. Je to exportná kvalita pre Dubaj či Singapur, takže absolútne špičková kvalita. V našom prípade za veľmi dobrú cenu. Samozrejme, tento kolagén je určený aj pre zahraničný trh či privátne značky, ktoré u nás vyrábame.
Bude to jediný živočíšny produkt vo vašej ponuke?
I: Chystáme aj vysokokvalitný, v našich štandardoch vyrábaný srvátkový proteín. Ideálny pre všetkých, ktorí cvičia alebo potrebujú dodatočný zdroj bielkovín. Pomaly sa dostane aj na náš e-shop Monk Nutrition. Spolu s ním chystáme aj nové proteínové kaše a ďalšie produkty z tohto radu.
Doteraz sme sa profilovali ako značka, ktorá pracuje s rastlinnou produkciou. V ponuke máme veľa vegánskych, bezlaktózových a bezlepkových produktov vhodných aj pre deti. Situácia nám však ukázala, že vieme robiť aj takýto typ produktov, ktorý navyše filozoficky a kvalitatívne pekne pasuje do konceptu našej značky.
M: Unikátnosťou našej výroby je jej mimoriadna modularita. V tom sme možno aj svetovo jedineční. Neviem, že by to tak ešte niekde fungovalo. Vďaka tomu môžeme, v porovnaní s inými typmi výroby, produkovať rôzne typy produktov na jednom mieste. Nami navrhnuté a dizajnované technológie nám umožňujú robiť každý deň iný typ produktov s rôznymi požiadavkami bez toho, aby sa medzi sebou akokoľvek miešali. Preto vieme vyrábať živočíšne produkty, vegan aj halal, a to všetko na jednom mieste.
Na stole okrem nového kolagénu v novom dizajne značky vidím aj Monk Antistress Ritual. Čo sa skrýva v tomto balení?
I: Desať rokov práce. (Smiech.) Na tomto produkte sme postupne pracovali dlhé roky, uvažovali o tom, ako ho uchopiť a čo všetko doň zakomponovať. Je to celé náš nápad, náš postup, naša receptúra a produkt, na ktorý sme hrdí. Rozhodli sme sa ho poslať aj na Great Taste do Londýna, aby sme dostali kvalifikovanú spätnú väzbu na to, čo sme vymysleli. A de facto aj vizuál tohto produktu udáva vizuálny trend pre celú značku. Ide o mix 11 prírodných ingrediencií, samozrejme, v biokvalite.
O každej z nich existujú odborné štúdie opisujúce ich účinok a k tomu storočia empirických dôkazov z východnej medicíny. Táto naša zmes prírodných ingrediencií pozitívne prispieva k manažovaniu úrovne stresu a celkovo väčšej pohode v bežnom živote pri dlhodobejšom užívaní.
M: Je to tak trochu aj produkt pre nás. Tiež sme extrémne rozlietaní a uponáhľaní a sami sme jeho aktívnymi užívateľmi. Vnímame pozitívny efekt, ktorý na nás má. Dnes je úroveň stresu v populácii dokázateľne na historických maximách a toto je naša malá kvapka v mori, ktorou chceme prispieť a pomôcť. Je to bio a vegan produkt vhodný skutočne pre každého s nespočetnými benefitmi a hlavne dobrou chuťou.
Čo sa skrýva medzi tými jedenástimi ingredienciami?
I: Celý opis produktu nájdete na našom webe. Ide o mix látok, ktoré pozitívne prispievajú k duševnej pohode. Či už pôsobia antistresovo, antidepresívne, revitalizajú mozog, podporujú spánok, trávenie, znižujú dráždivosť alebo iným mechanizmom prispievajú k harmónii organizmu. V zložení nájdete 7 húb z tradičnej čínskej medicíny, ajurvédsku bylinu ashwagandha, peruánsky koreň maca, kakao, čokoládu, kokosové mlieko, agávu, ale aj bielkoviny či vlákninu, ktoré podporujú trávenie a črevnú mikroflóru. Samozrejme, netvrdíme, že je to všeliek a univerzálny riešiteľ problémov. Ale je jedným z kúskov mozaiky, ktoré prispievajú k tzv. well-beingu.
M: Je to instantný, čiže v tekutine rozpustný prášok, ktorý si môžete zmiešať s vodou, kokosovým alebo iným mliekom v správnom pomere. Má čokoládovú príchuť, v ktorej vieme ponúknuť tieto prospešné látky bez vnímania ich prirodzenej chuti, ale zato s vnímaním pozitívnych účinkov. Psychické zdravie je téma, ktorá celospoločensky rezonuje, a týmto produktom chceme zvýšiť kvalitu prežívania. Príprava Monk Antistress Ritual človeka na chvíľočku zastaví a ráno či počas obednej pauzy ho možno donúti na chvíľu sa zamyslieť a zreflektovať deň. A pri pravidelnom užívaní má naozaj pozorovateľný účinok.
Ako vôbec vznikne nápad niečo také vytvoriť?
I: Viem si v hlave pospájať chute a vopred tuším, čo bude spolu ako fungovať a vo výsledku chutiť. Potom to už len otestujeme, chuťovo doladíme a vyrobíme. Samozrejme, veľmi zjednodušujem. Vytvoriť jeden produkt je zložitý proces – od farebnosti vizuálov cez chute, názov, prieskum trhu, dostupnosť surovín… Do procesu vstupuje množstvo premenných. A celé to musí „hrať“ dokopy, aby sa to aj predávalo a dávalo zmysel.
M: Preto sa držíme našej filozofie a naše produkty musia mať aj hlbší význam, nejakú pridanú hodnotu. Superpotraviny a suroviny, ktoré používame, perfektne poznáme. Nielen z hľadiska chuti, ale aj ich účinku, a tak si môžeme naplánovať produkt nielen z chuťového hľadiska. Pri Monk Antistress Rituali sme vedeli, čo doň chceme dať, aký efekt chceme dosiahnuť, a už sme len hľadali komplementárne ingrediencie a nosiče chuti a vylaďovali receptúru. A vznikol Monk Antistress Ritual, s ktorým sme si trúfli aj na Grate Taste v Londýne.
Naznačujú tieto produkty nové smerovanie značky Monk?
M: Well-being či psychické zdravie boli vždy našimi hodnotami. Čím dlhšie sme v biznise, tým viac to aj na sebe pozorujeme ako dôležitú tému. V našich produktoch jednoznačne razíme filozofiu kvality a organických bioingrediencií. Pretože sme to, čo jeme. A aj kvalitnou stravou a doplnkami výživy si môžeme výrazne zlepšiť kvalitu života. Ja to viem najlepšie. Zistili mi histamínovú intoleranciu, s ktorou sa učím fungovať. Správnosť a kvalita potravín je pre mňa ešte dôležitejšia. Viem si predstaviť, že by sme do budúcna mohli prísť aj s produktmi, ktoré by boli nápomocné pri ďalších iných (nielen) zdravotných problémoch.
I: Asi by som to nenazval úplne tak, že ideme robiť niečo úplne iné. Len vnímame možnosť nejako prispieť cez naše produkty k tomu, aby sa ľudia mali lepšie. Ostatné roky sme fokusovali naše portfólio prevažne na (profesionálnych) športovcov všetkých vekových kategórií.
Teraz a aj do budúcna plánujeme prichádzať s produktmi, ktoré sú vhodné pre širšiu populáciu. Máme v hlave aj ďalšie nápady, ktoré by mali širšie využitie než len pri športe, a pomaly ich začneme skúšať, testovať, experimentovať. Tak ako kolagén pozitívne pôsobí na kĺby, spojivové tkanivá či pleť a naše fyzické zdravie, spolu s Monk Antistressom získate balík podporujúci aj psychické zdravie. Je to zmysluplný produktový rad, v ktorom by sme radi pokračovali a prinášali produkty, ktoré by preventívne pozitívne pôsobili na náš organizmus.
Je Slovensko už pripravenejšie na bioprodukty a superpotraviny, ktoré ponúkate? Alebo sa to vnímanie takmer za desať rokov vášho pôsobenia ešte stále nezmenilo?
I: Ak by sme mali fungovať len na slovenskom trhu, bolo by to oveľa náročnejšie. Vnímanie biokvality ide veľmi pomaličky hore. Málokto si uvedomuje, že nie je bio ako bio. Aby niekto mohol svoj produkt označiť touto značkou, musí spĺňať legislatívne aj kvalitatívne kritériá, rôzne procesy a postupy pestovania a dodávania. Ani to, že v záhradke pestujete zeleninu, nie je bio, pretože zrejme používate komerčne dostupné semená, váš sused postrekuje a za dedinou je nejaká fabrika. Že je niečo v peknej záhradke, ešte neznamená, že je to biokvalita.
M: A často je to aj marketing a klamlivá reklama. Napísať bio niekde na obale neznamená, že je to pravda. Dôležitá je ochranná známka, ktorú zväčša nájdete vzadu pri zložení produktov, ktorú udeľuje štát. Až vtedy môžeme o produkte povedať, že je naozaj bio. My v celom reťazci od pestovateľov až po distribútorov, končiac u nás vo výrobe pracujeme len s fair trade a bio certifikovanými partnermi.
Tým garantujeme, že všetky naše produkty spĺňajú najprísnejšie kritériá, aké v potravinárstve sú. Po rokoch máme veľmi nadštandardné vzťahy, poznáme sa a vieme, ako to u nich funguje. Všetko robíme vegan, bezlepkové a bezlaktózové. Naše produkty sú vhodné pre všetkých intolerantných zákazníkov. A po novom už aj v ekologickejších obaloch.
Čítajte viac z kategórie: Food biznis
Zdroj: Kávičkári.sk