Zo Zamaguria do sveta: Klient z Dubaja si u Slovákov objednal výrobu produktu, aký u nás nemá konkurenciu

  • „Na východe nič nie je“ je fráza, ktorá vôbec neplatí
  • Dôkazom je malá rodinná slovenská firma Krež
Monk
Kávičkári/Rudolf Sladkovský
  • „Na východe nič nie je“ je fráza, ktorá vôbec neplatí
  • Dôkazom je malá rodinná slovenská firma Krež

So svojou filozofiou, kreativitou, kvalitou a produktmi v značke prináša Monk Nutrition na Slovensko bezkonkurenčnú svetovú kvalitu a jedinečnosť v celom segmente.

Ich produkty, superpotraviny a výživové doplnky vo výnimočnej certifikovanej bio aj halal kvalite nemajú v našom regióne konkurenciu. Dychtiac po novinkách sme sa po roku znova vybrali do Zamaguria, do malého mestečka Spišská Stará Ves, píšu Kávičkári.sk.

Boli sme zvedaví, čo všetko sa v minulom roku udialo. V rozhovore sa budeme pýtať Matúša a Igora Kromkovcov na udalosti posledných mesiacov a tiež na ich plány do budúcnosti, ktorých rozhodne nie je málo.

Aký bol pre vás posledný rok?

I: Veľmi divoký a turbulentný. Či už v osobných a rodinných životoch, ale hlavne biznisovo to bolo celkom zaujímavé. Minulý rok sme rozbehli produkciu a výrobu pre privátne značky. Pracovali sme na vlastnom brandingu, dostavali sme sklad a nejaké technické inovácie.

Developovali sme nové produkty, posunuli sme našu ekologickosť na nový level a získali sme nové certifikáty kvality. Otec išiel na dôchodok, firme sa venuje o niečo menej, a tak je to teraz viac na nás s bratom. Čiže na nedostatok vzrušenia a aktivít za posledný rok sa určite nemôžeme sťažovať. Aj sa smejem, že každý deň sa toho toľko deje, že už to nestíhame sledovať ani informovať v online priestore.

O vašom projekte pomoci iným vytvoriť si vlastnú značku potravín alebo produktov sme sa zhovárali naposledy a určite je to zaujímavé čítanie. Ako sa na to pozeráte s odstupom roka?

I: Je to taký prvý „testovací“ rok, ale myslím si, že to funguje dosť dobre. Musím povedať, že naše produkty, či už pod značkou Monk Nutrition, alebo pod inou privátnou značkou, momentálne distribuujeme od Slovenska až po Japonsko a takisto aj smerom na západ, čo nás skutočne teší.

Treba si uvedomiť, že reálne u nás vo firme pracuje do desať ľudí. Od manažmentu cez kreativitu, development, technológie až po samotné zamestnankyne vo výrobe, ktoré pochádzajú z našej obce. Čiže vyrábať a expedovať do celého sveta z malého mestečka na Zamagurí je celkom veľká vec.

Mali sme aj nejaké nevydarené projekty, ale to patrí k podnikaniu. No pozerám sa na to tak, že sme sa veľa naučili aj na nevydarenej spolupráci a sme o niečo múdrejší v tom, ako riešiť niektoré situácie.

M: Presne ako hovorí Igor. Hoci nám nevyšiel projekt v Dubaji, vďaka tomu sme držiteľmi halal certifikátu. Môžeme ponúkať ten najkvalitnejší a najčistejší kolagén, aký sa dá zohnať, pre slovenský či iný zahraničný trh. Boli to aj stratené peniaze a energia, ale verím, že sa nám to vráti inak, napríklad cez európsky, ale aj slovenský trh.

Chvalabohu, máme istý komfort v tom, že je záujem o naše služby a môžeme si vyberať, s kým chceme spolupracovať. Spolupráca so zahraničnými trhmi je pre nás motiváciou inovovať naše technológie a postupy, pretože vnímanie kvality alebo ekologickosti výroby je na západe iné ako u nás.

Aj to je jedným z dôvodov, prečo sme prešli na ekologickejšie balenie vo forme lepšie recyklovateľných jednozložkových obalových materiálov.

V čom sú tieto materiály lepšie?

I: V recyklovateľnosti. My sme to však nerobili pre nejakú prestíž, ale preto, že to je v našej DNA a chceme byť čo najviac ekologickí. Byť nielen bio a prírodní vnútri, ale aj vo forme obalov. Ja si viem predstaviť, že raz dokážeme vyrábať produkty, ktoré budú mať biologicky rozložiteľné alebo konzumovateľné obaly, ktoré nebude treba nijako recyklovať, čím by sme dokázali takmer vynulovať uhlíkovú stopu.

M: Štandardne máme v obaloch vrstvu hliníka, ktorý tvorí ochrannú bariéru voči vlhkosti a baktériám, plast a papier. Preto sa oveľa horšie recykluje a techniky sú náročnejšie. Jednozložkový plastový obal je o niečo drahší, no ekologickejší na výrobu, má nižšiu uhlíkovú stopu a oveľa lepšie sa recykluje. Kov a plast sa musia od seba technologicky oddeľovať, potom sa recyklujú na dvoch miestach, takže to nie je také efektívne a ekologické, ako by mohlo byť. Troška hrubší obal z dobre recyklovateľného plastu má podobné vlastnosti ako viaczložkový štandardný obal. Je drahší, ale verím, že investícia do ekologickosti sa nám z dlhodobého hľadiska vráti.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

Zdroj: Kávičkári.sk

Najnovšie videá

Trendové videá