Zo Zamaguria do sveta: Klient z Dubaja si u Slovákov objednal výrobu produktu, aký u nás nemá konkurenciu
- „Na východe nič nie je“ je fráza, ktorá vôbec neplatí
- Dôkazom je malá rodinná slovenská firma Krež
- „Na východe nič nie je“ je fráza, ktorá vôbec neplatí
- Dôkazom je malá rodinná slovenská firma Krež
Čo sa skrýva medzi tými jedenástimi ingredienciami?
I: Celý opis produktu nájdete na našom webe. Ide o mix látok, ktoré pozitívne prispievajú k duševnej pohode. Či už pôsobia antistresovo, antidepresívne, revitalizajú mozog, podporujú spánok, trávenie, znižujú dráždivosť alebo iným mechanizmom prispievajú k harmónii organizmu. V zložení nájdete 7 húb z tradičnej čínskej medicíny, ajurvédsku bylinu ashwagandha, peruánsky koreň maca, kakao, čokoládu, kokosové mlieko, agávu, ale aj bielkoviny či vlákninu, ktoré podporujú trávenie a črevnú mikroflóru. Samozrejme, netvrdíme, že je to všeliek a univerzálny riešiteľ problémov. Ale je jedným z kúskov mozaiky, ktoré prispievajú k tzv. well-beingu.
M: Je to instantný, čiže v tekutine rozpustný prášok, ktorý si môžete zmiešať s vodou, kokosovým alebo iným mliekom v správnom pomere. Má čokoládovú príchuť, v ktorej vieme ponúknuť tieto prospešné látky bez vnímania ich prirodzenej chuti, ale zato s vnímaním pozitívnych účinkov. Psychické zdravie je téma, ktorá celospoločensky rezonuje, a týmto produktom chceme zvýšiť kvalitu prežívania. Príprava Monk Antistress Ritual človeka na chvíľočku zastaví a ráno či počas obednej pauzy ho možno donúti na chvíľu sa zamyslieť a zreflektovať deň. A pri pravidelnom užívaní má naozaj pozorovateľný účinok.
Ako vôbec vznikne nápad niečo také vytvoriť?
I: Viem si v hlave pospájať chute a vopred tuším, čo bude spolu ako fungovať a vo výsledku chutiť. Potom to už len otestujeme, chuťovo doladíme a vyrobíme. Samozrejme, veľmi zjednodušujem. Vytvoriť jeden produkt je zložitý proces – od farebnosti vizuálov cez chute, názov, prieskum trhu, dostupnosť surovín… Do procesu vstupuje množstvo premenných. A celé to musí „hrať“ dokopy, aby sa to aj predávalo a dávalo zmysel.
M: Preto sa držíme našej filozofie a naše produkty musia mať aj hlbší význam, nejakú pridanú hodnotu. Superpotraviny a suroviny, ktoré používame, perfektne poznáme. Nielen z hľadiska chuti, ale aj ich účinku, a tak si môžeme naplánovať produkt nielen z chuťového hľadiska. Pri Monk Antistress Rituali sme vedeli, čo doň chceme dať, aký efekt chceme dosiahnuť, a už sme len hľadali komplementárne ingrediencie a nosiče chuti a vylaďovali receptúru. A vznikol Monk Antistress Ritual, s ktorým sme si trúfli aj na Grate Taste v Londýne.
Naznačujú tieto produkty nové smerovanie značky Monk?
M: Well-being či psychické zdravie boli vždy našimi hodnotami. Čím dlhšie sme v biznise, tým viac to aj na sebe pozorujeme ako dôležitú tému. V našich produktoch jednoznačne razíme filozofiu kvality a organických bioingrediencií. Pretože sme to, čo jeme. A aj kvalitnou stravou a doplnkami výživy si môžeme výrazne zlepšiť kvalitu života. Ja to viem najlepšie. Zistili mi histamínovú intoleranciu, s ktorou sa učím fungovať. Správnosť a kvalita potravín je pre mňa ešte dôležitejšia. Viem si predstaviť, že by sme do budúcna mohli prísť aj s produktmi, ktoré by boli nápomocné pri ďalších iných (nielen) zdravotných problémoch.
I: Asi by som to nenazval úplne tak, že ideme robiť niečo úplne iné. Len vnímame možnosť nejako prispieť cez naše produkty k tomu, aby sa ľudia mali lepšie. Ostatné roky sme fokusovali naše portfólio prevažne na (profesionálnych) športovcov všetkých vekových kategórií.
Teraz a aj do budúcna plánujeme prichádzať s produktmi, ktoré sú vhodné pre širšiu populáciu. Máme v hlave aj ďalšie nápady, ktoré by mali širšie využitie než len pri športe, a pomaly ich začneme skúšať, testovať, experimentovať. Tak ako kolagén pozitívne pôsobí na kĺby, spojivové tkanivá či pleť a naše fyzické zdravie, spolu s Monk Antistressom získate balík podporujúci aj psychické zdravie. Je to zmysluplný produktový rad, v ktorom by sme radi pokračovali a prinášali produkty, ktoré by preventívne pozitívne pôsobili na náš organizmus.
Je Slovensko už pripravenejšie na bioprodukty a superpotraviny, ktoré ponúkate? Alebo sa to vnímanie takmer za desať rokov vášho pôsobenia ešte stále nezmenilo?
I: Ak by sme mali fungovať len na slovenskom trhu, bolo by to oveľa náročnejšie. Vnímanie biokvality ide veľmi pomaličky hore. Málokto si uvedomuje, že nie je bio ako bio. Aby niekto mohol svoj produkt označiť touto značkou, musí spĺňať legislatívne aj kvalitatívne kritériá, rôzne procesy a postupy pestovania a dodávania. Ani to, že v záhradke pestujete zeleninu, nie je bio, pretože zrejme používate komerčne dostupné semená, váš sused postrekuje a za dedinou je nejaká fabrika. Že je niečo v peknej záhradke, ešte neznamená, že je to biokvalita.
M: A často je to aj marketing a klamlivá reklama. Napísať bio niekde na obale neznamená, že je to pravda. Dôležitá je ochranná známka, ktorú zväčša nájdete vzadu pri zložení produktov, ktorú udeľuje štát. Až vtedy môžeme o produkte povedať, že je naozaj bio. My v celom reťazci od pestovateľov až po distribútorov, končiac u nás vo výrobe pracujeme len s fair trade a bio certifikovanými partnermi.
Tým garantujeme, že všetky naše produkty spĺňajú najprísnejšie kritériá, aké v potravinárstve sú. Po rokoch máme veľmi nadštandardné vzťahy, poznáme sa a vieme, ako to u nich funguje. Všetko robíme vegan, bezlepkové a bezlaktózové. Naše produkty sú vhodné pre všetkých intolerantných zákazníkov. A po novom už aj v ekologickejších obaloch.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy