Nemusíš utekať k špecialistovi: So zdravotnými ťažkosťami ti dokáže pomôcť jeden lekár, toto ti môže zachrániť život

  • V Bratislave si veľa ľudí nevie zohnať všeobecného lekára
  • Ambulancie sú často preplnené a na nových pacientov nemajú kapacitu
  • Pacienti sa tak čoraz viac obracajú na súkromné kliniky
0solem
V Solem Clinic si zakladajú predovšetkým na priateľskej atmosfére. Zľava MUDr. Lucia Chudíková, Ing. Jaroslav Sabol, MPH, MUDr. Petra Plášeková. zdroj: Startitup, Canva
  • V Bratislave si veľa ľudí nevie zohnať všeobecného lekára
  • Ambulancie sú často preplnené a na nových pacientov nemajú kapacitu
  • Pacienti sa tak čoraz viac obracajú na súkromné kliniky

Získať kvalitnú zdravotnú starostlivosť v Bratislave môže byť pre mnohých pacientov výzvou – čakacie doby sú dlhé a problémom býva aj prihlásiť sa ku kvalitnému obvodnému lekárovi.

Môžu za to preplnené ambulancie, starnúci personál, ale aj enormná byrokratická záťaž, ktorú ambulancie každý mesiac podstupujú. Mnohí sa preto obracajú na neštátne ambulancie, ktoré ponúkajú rýchlejšie a efektívnejšie riešenia.

Pacienti však majú často strach z vysokých poplatkov, hoci to nemusí byť vždy tak. V Startitup sme sa rozprávali s lekármi z kliniky Solem Clinic, ktorí vysvetlili, prečo by mal byť všeobecný lekár prvý, na ktorého sa pacient obráti.

V rozhovore sa dozvieš aj to, prečo sa Slováci čoraz častejšie rozhodujú pre privátnu starostlivosť, ako prebieha registrácia k novému lekárovi a aké moderné diagnostické metódy dnes ambulancie využívajú.

SOLEM_klinika_45
zdroj: Startitup – V Solem Clinic pracujú lekári a bohatými skúsenosťami.

Odborníci s bohatými skúsenosťami

Zakladajúcim partnerom ružinovského centra Solem Clinic je Jaroslav Sabol, ktorý je odborníkom s bohatými skúsenosťami v urgentnej medicíne a zdravotníckom vzdelávaní.

Pôsobí aj ako vysokoškolský pedagóg a medicínsky riaditeľ v záchrannej službe Event Medical Solutions, ktorá poskytuje profesionálnu zdravotnícku starostlivosť na hromadných podujatiach.

Okrem toho realizuje akreditované školenia prvej pomoci a organizuje zážitkové teambuildingy so zameraním na prevenciu a zdravie zamestnancov.

SOLEM_klinika_59
zdroj: Startitup – Ing. Jaroslav Sabol, MPH

Mnohí Bratislavčania sa sťažujú, že nájsť kvalitného všeobecného lekára je takmer nemožné. Čím je podľa vás spôsobený tento problém s dostupnosťou zdravotnej starostlivosti v hlavnom meste?

Nemyslím si, že v Bratislave nie sú kvalitní všeobecní lekári, ich počet však dlhodobo klesá. Ide o to, že ambulantná starostlivosť bola dlhodobo odsunutá na okraj záujmu a pacient sa tomuto trendu musel prispôsobiť a hľadať inde.

Mnohí ľudia ani nepočítajú s tým, že môžu mať kompetentného a príjemného lekára prvého kontaktu, ktorý dokáže vyriešiť väčšinu ich zdravotných problémov bez toho, aby niekam ešte museli ísť.

Automaticky hľadajú špecialistu, obracajú sa na súkromné kliniky alebo dokonca rovno idú na urgentný príjem. Tento trend je aj dôsledkom nelichotivého vývoja zdravotnej starostlivosti na Slovensku, kde ambulantný sektor nemá dostatočnú podporu.

Znamená to, že jedným z hlavných problémov je preťaženie existujúcich lekárov?

Určite áno. Všeobecný lekár, nech je akokoľvek skúsený, nemôže efektívne zvládnuť starostlivosť 5 000 a viac pacientov len s jednou či dvoma sestrami.

Ambulancie sú tak často preťažené, čo vedie k dlhším čakacím dobám a zhoršenej dostupnosti zdravotnej starostlivosti. V ideálnom prípade by mal existovať mechanizmus, ktorý by reguloval počet pacientov na jedného lekára.

Zároveň je ale nevyhnutné podporovať mladých lekárov, aby mali reálnu šancu začať vlastnú prax. Dnes systém skôr kladie prekážky než vytvára príležitosti – od byrokracie až po finančné náklady na otvorenie novej ambulancie.

Odpovedá odborníčka: Pacient by mal pri výbere lekára zvážiť niekoľko faktorov

Solem Clinic pracuje aj špecialistka Lucia Chudíková, ktorá je vedúcou lekárkou ružinovského centra. Zameriava sa na všeobecnú starostlivosť a ochorenia vnútorného systému dospelých.

Okrem toho pôsobí aj na Internej klinike Univerzitnej nemocnice v Bratislave a je členkou tímu pracovnej zdravotnej služby.

Ktoré kritériá by mal pacient zvážiť pri výbere všeobecného lekára?

Pacient by mal zvážiť niekoľko faktorov:

  • Počet pacientov v ambulancii – ak má lekár príliš veľa pacientov, môže to ovplyvniť dostupnosť termínov a kvalitu starostlivosti.
  • Čakacie doby – dôležité je, či sa pacient dokáže objednať aspoň na orientačný časový slot a ako dlho čaká na vyšetrenie.
  • Konzultácie na diaľku – ambulancie by mali byť pripravené na e-mailové aj telefonické konzultácie, ktoré každej strane ušetria čas.
  • Prístrojové vybavenie – ak lekár na ambulancii nevie monitorovať EKG, zhodnotiť ABI index alebo naložiť tlakový holter – je na zamyslenie, aký rozsah starostlivosti vám skutočne ponúka.
  • Komunikácia a prístup lekára – dôležitá je ochota jednoducho vysvetliť diagnózu a celý plán liečby.

Prečo sú ambulancie všeobecného lekára také preplnené? Je ich nedostatok?

Problém je aj v tom, že o kvalitných lekároch v ambulantnom sektore sa veľa nehovorí. Ich ambulancie sú často zahltené a keďže mladí lekári nemajú dostatok príležitostí na rozbehnutie vlastnej praxe, počet nových ambulancií nerastie tak rýchlo, ako je potrebné.

Na druhej strane, nové ordinácie často vznikajú vo veľkých centrách, kde sú vhodné podmienky na rozvoj podnikania a pacient tam môže byť vnímaný skôr ako zdroj zisku, než niekto, kto potrebuje dlhodobú a systematickú zdravotnú starostlivosť.

SOLEM_klinika_52
zdroj: Startitup – MUDr. Lucia Chudíková

Mnohí ľudia čakajú na vyšetrenia v štátnych zariadeniach celé mesiace, pričom súkromné kliniky ponúkajú rýchlejšie termíny. Ktoré sú hlavné rozdiely medzi štátnymi a súkromnými ambulanciami?

Jedným z najzásadnejších rozdielov je spôsob organizácie práce. V štátnych ambulanciách sú lekári často preťažení, majú množstvo zbytočnej administratívy a ich pracovný harmonogram nie je efektívny. Už vôbec nie sú hodnotení od ich výkonu ani kvality práce.

Napríklad v nemocničnej ambulancii lekár striedavo vykonáva vizity, konzultácie a administratívne úlohy, čo spôsobuje, že za deň vyšetrí len obmedzený počet pacientov.

V súkromných klinikách sa, naopak, pracuje efektívnejšie, pacienti sa objednávajú na presný čas a vďaka modernejšiemu manažmentu je možné denne vyšetriť viac ľudí bez toho, aby sa znižovala kvalita starostlivosti.

Do procesov denne zapájame oveľa aktívnejšie aj naše sestričky, ktoré ochotne pomôžu pacientom pri bežných ťažkostiach. Ďalším rozdielom je vybavenie.

V štátnych zariadeniach môže byť nedostatok diagnostických prístrojov, pričom pacienti musia na vyšetrenia dlho čakať. V súkromných ambulanciách býva dostupná široká paleta diagnostických metód na počkanie.

 

SOLEM_klinika_77
zdroj: Startitup – Rozdiel medzi štátnou a súkromnou klinikou je aj vo vybavení.

Mnohí pacienti nevedia, aké majú možnosti pri zmene svojho všeobecného lekára. Ako prebieha proces prehlásenia sa k inému lekárovi?

Proces prehlásenia je pomerne jednoduchý. Pacient vyplní online formulár alebo ho príde vyplniť na recepciu centra, na základe ktorého je kontaktovaný jeho predchádzajúci lekár.

Tento má sedem dní na odovzdanie zdravotnej dokumentácie. Pacient sa môže pridať k novému lekárovi vždy k prvému dňu nasledujúceho mesiaca a hneď si môže dohodnúť termín vstpunej prehliadky, na ktorú má nárok.

Tá slúži na zoznámenie sa s personálom centra, zhodnotenie anamnézy a potrieb pacienta v ďalšom období.

Súčasťou starostlivosti je aj preventívna prehliadka. Čo všetko v rámci nej pacient absolvuje?

V rámci preventívnej prehliadky meriame pacientovi tlak, srdcovú frekvenciu, okysličenie krvi, hodnotíme EKG, komplexný odber krvi a vykonáme aj prístrojovú analýzu moču.

U starších pacientov sa sleduje aj skryté krvácanie z hrubého čreva, ktoré u nás vyšetríme priamo na mieste. V prípade rizikových faktorov alebo pozitívneho nálezu zabezpečíme aj ďalšie vyšetrenia.

Práve pri preventívnych prehliadkach sa dá zachytiť množstvo ochorení včas, preto by sa nemali zanedbávať. Chceme, aby takáto prehliadka nebola len formálnou záležitosťou, ale reálne pomáhala pacientom.

Aj tento rok sa nám podarilo začať včasne liečiť niekoľko pacientov s novozistenou rakovinou, cukrovkou alebo vysokým tlakom, práve vďaka preventívnej prehliadke.

Odborníčka zo Solem Clinic: Podstatné sú priateľský prístup a dôraz na komunikáciu

Petra Plášeková je lekárka – špecialistka vo všeobecnej ambulancii v ružinovskom centre Solem Clinic v Bratislave. Je známa svojím serióznym prístupom k medicíne a citlivým prístupom k pacientom, pričom rozhovor s klientom považuje za kľúčový aspekt liečebného procesu.

V Bratislave je dosť súkromných kliník, ktoré si môžu ľudia vybrať. Čím sa vaša klinika odlišuje od iných?

Hlavnými výhodami Solem Clinic sú:

  • časová dostupnosť – krátke čakacie doby a flexibilné ordinačné hodiny,
  • priateľský prístup – dôraz na jednoduchú a zrozumiteľnú komunikáciu s pacientom,
  • moderné vybavenie – kvalitná diagnostika priamo na mieste a bez zbytočného čakania.

Spomínali ste, že najmä mladšia generácia využíva online objednanie sa, ale aj telefonické konzultácie. Znamená to, že to nahrádza fyzickú návštevu pacienta?

Stále platí, že väčšina pacientov preferuje osobnú návštevu – a je to v poriadku. Avšak čoraz viac najmä mladších ľudí využíva e-mailovú alebo telefonickú konzultáciu na riešenie bežných zdravotných otázok.

Bežne sa stáva, že pacient pošle e-mail s otázkou a do niekoľkých hodín dostane odpoveď. Tento systém pomáha odbremeniť naše pracoviská od zbytočných návštev a umožňuje pacientom rýchlejšie riešiť svoje problémy.

SOLEM_klinika_56
zdroj: Startitup – MUDr. Petra Plášeková

Vy ste súkromná klinika. Ako rýchlo sa pacient dostane k vyšetreniu vo vašej ambulancii?

Pri všeobecných lekároch takmer okamžite, pacient sa vie online objednať, vie zavolať alebo napísať e-mail a na recpecii mu dajú všetky informácie.

Ak ide o špecializované ambulancie, ako je interná ambulancia alebo neurológia, čakacia doba sa pohybuje väčšinou od piatich do desiatich dní.

Vždy sa však snažíme udržať termíny tak, aby bol pacient vybavený v primeranej dobe, ak ide o skutočne akútny stav – tak bezodkladne.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Chodíš pravidelne na preventívne prehliadky?

V súkromnom centre má pacient k dispozícii ročný balík starostlivosti. Čo všetko tento poplatok zahŕňa? 

Všeobecná zdravotná starostlivosť je u nás plne hradená zdravotnou poisťovňou. Máme zmluvy so všetkými slovenskými zdravotnými poisťovňami.

Pacient si pripláca len za nadštandardné služby, ako napríklad rozšírené preventívne prehliadky, niektoré špeciálne vyšetrenia alebo ročné programy starostlivosti.

Ročný poplatok v rámci nadštandardnej starostlivosti pokrýva služby, ktoré poisťovňa vôbec neprepláca, ide napríklad o služby recepcie, administratívne úkony, zabezpečenie parkovacieho miesta pri návšteve centra, pitný režim či vyšší komfort pri návštevách.

Ročný balík starostlivosti je 45 eur, čo je v Bratislave jedna z najnižších súm. Chcem si vybrať program →

SOLEM_klinika_67
zdroj: Startitup – Pacienti často nevedia, že prvým kontaktom pri ťažkostiach by mal byť všeobecný lekár.

Pacienti sa objednávajú online

Zdravotnícke zariadenie Solem Clinic, ktoré sídli v Omnia Business Centre na Tomášikovej ulici v Bratislave, poskytuje ambulantnú starostlivosť v odbore všeobecného lekárstva pre dospelých a špecializovanú starostlivosť v odboroch internej medicíny a neurológie.

Centrum má k dispozícii aj infúzny stacionár a odberové centrum pre laboratórnu diagnostiku. Pacienti sa môžu objednávať na konkrétny termín prostredníctvom elektronického systému eČasenka, čo výrazne skracuje čakacie doby a v prípae potreby im je k dispozícii aj personál recepcie.

Zariadenie má k dispozícii moderné a široké diagnostické vybavenie a kladie dôraz na komfort klientov. Chcem sa objednať →

SOLEM_klinika_71
zdroj: Startitup – Súkromná klinika Solem Clinic má moderné vybavenie a pacienti sa vedia objednať aj online.

Mnohí ľudia návštevu lekára odkladajú kvôli práci. Viete sa im časovo prispôsobiť?

Áno, máme predĺžené ordinačné hodiny. Trikrát do týždňa pracujeme do 18:30 a podľa potreby aj do 20:00. Okrem toho máme niektoré dni ordinácie otvorené už od 7:00, aby sa pacienti mohli prísť vyšetriť ešte pred začiatkom pracovného dňa.

Zvyčajne si to ale pacienti rozvrhnú tak, že na vyšetrenie idú pred prácou alebo rovno po práci. Málokedy sa stáva, že by sa niekto objednal až neskoro večer.  

Moderná medicína využíva množstvo inovatívnych technológií, ktoré dokážu zlepšiť diagnostiku aj liečbu. Aké technologické riešenia využívate vo vašej klinike a aký je ich prínos pre pacientov?

Technické zázemie nášho centra je skutočne bohaté. Pri zariaďovaní bolo pre nás prioritou, aby sme naprostej väčšine našich klientov vedeli pomôcť priamo u nás a oni tak nemuseli absolvovať ďalšie vyšetrenia, pokiaľ to nie je nevyhnutné.

Naše pracovisko disponuje technikou ako napríklad: digitálne EKG, defibrilátor, tlakový holter, analyzátor ABI indexu, prístroj na detekciu skrytého krvácania, analyzátor moču, CRP prístroj, testy na odlíšenie chrípky od iných respiračných ochorení či otoskop.

V budúcnosti plánujeme aj zavedenie ultrazvuku. Vďaka týmto prístrojom dokážeme pacientov diagnostikovať počas jednej návštevy v centre rýchlo a efektívne. Výsledky sú dostupné takmer okamžite.

Problém nájsť si všeobecného lekára majú často aj cudzinci. Ako je to vo vašej klinike? Nájdu si tu všeobecného lekára a dohovoria sa?

Áno, naše centrum navštevujú aj zahraniční klienti, ktorí pracujú alebo žijú v Bratislave. Máme anglicky hovoriaci personál nielen na recepcii, ale aj v ambulanciách.

Vyhradené hodiny máme napríklad aj pre ukrajinských pacientov, ktorým sa venuje ukrajinsky hovoriaca lekárka..

SOLEM_klinika_83
zdroj: Startitup – V Solem Clinic nie je problém ani so zahraničnými pacientmi. Zdravotnícky personál hovorí po anglicky, v niektoré dni ordinuje aj lekárka z Ukrajiny.

Preferencie ľudí sa menia aj v prípade lekárov. Vnímate, že sa mení postoj Slovákov a radšej volia súkromné ambulancie než štátne zdravotnícke zariadenia?

Áno, tento trend je zreteľný. Populácia starne, pribúda pacientov s chronickými ochoreniami a ľudia sú menej ochotní čakať dlhé mesiace na vyšetrenie, ktoré ani nemusí prebehnúť alebo prebehne tak rýchlo, že pacient ani nevie na čom vlastne je.

Mladšia generácia navyše uprednostňuje rýchle, efektívne a dostupné služby. Chcú sa objednať online, komunikovať cez e-mail a mať výsledky čo najskôr.

Mnohí pacienti sa rozhodnú pre zdravotnícke centrá, aj keď si za niektoré služby musia priplatiť, pretože im to šetrí čas a poskytuje omnoho väčší komfort.

Aké sú vaše plány do budúcna? Chystáte rozšírenie služieb alebo nové medicínske technológie?

Plánujeme rozšíriť už existujúcu neurologickú ambulanciu o spánkové poradenstvo a detskú neurológiu, rovnako ešte tento rok chceme zaviesť ultrasonografické vyšetrenia pre našich klientov.

Plánujeme aj rozšíriť dostupnosť špecialistov, aby sme pacientom poskytli ešte komplexnejšiu starostlivosť.

Pacienti si môžu vybrať z viacerých programov

Najzákladnejší program je Moje zdravie – celoročná starostlivosť o klienta v rozsahu verejného zdravotného poistenia s balíkom nadštandardných služieb:

  • nadštandardné prístrojové vybavenie,
  • služby recepcie,
  • online konzultácia s lekárom počas pracovných dní,
  • online objednávanie aj vystavenie eReceptu cez systém eČasenka,
  • parkovanie v areáli na 60 min. zdarma,
  • pitný režim pri každej návšteve centra.

Cena: 45 eur ročne

Pozri si ďalšie programy →

Najnovšie videá

Trendové videá