Zomrel miliardár, ktorý navždy zmenil svet televízie. Zakladateľ HBO, Charles Dolan mal 98 rokov

  • Dolan umrel prirodzenou smrťou
  • Jeho majetok sa odhaduje na 5, 4 miliardy dolárov
Charles Dolan
Reprofoto: Youtube/ Eyewitness News ABC7NY
  • Dolan umrel prirodzenou smrťou
  • Jeho majetok sa odhaduje na 5, 4 miliardy dolárov

Vo veku 98 rokov opustil svet muž, ktorý navždy zmenil svet televízie. Charles Dolan, zakladateľ veľkých mediálnych spoločností, ako napríklad Home Box Office Inc. (HBO), a Cablevision Systems Corp, skonal v sobotu (28. 12.) prirodzenou smrťou, informuje denník Newsday

Zomrel zakladateľ HBO Charles Dolan

„S hlbokým zármutkom oznamujeme, že nás opustil náš milovaný otec a rodinný patriarcha Charles Dolan, vizionár a zakladateľ HBO a Cablevision,“ uviedla Dolanova rodina vo vyhlásení pre denník.

Podľa magazínu Forbes dosahoval Dolanov majetok hodnotu 5,4 miliardy dolárov. Charles Dolan sa preslávil ako priekopník v mediálnom priemysle, kde zohral kľúčovú úlohu pri formovaní modernej televízie a jeho inovácie prispeli k rozvoju káblových služieb a obsahu na vyžiadanie.

História ukázala, že svojím podnikaním tiež výrazne ovplyvnil spôsob, akým ľudia sledujú televíziu a konzumujú mediálny obsah. Predtým, ako vstúpil do mediálneho priemyslu, Dolan začal svoju kariéru založením spoločnosti, ktorá umiestňovala reklamné bannery na lietadlá. 

V roku 1972 Dolan založil Home Box Office (HBO), čo bola jedna z prvých televíznych služieb, ktoré ponúkali prémiový obsah bez reklám. HBO sa neskôr stalo lídrom v produkcii originálneho obsahu, ktorý formoval modernú televíziu. 

Dolan vždy hľadal nové spôsoby, ako priniesť ľuďom lepší prístup k obsahu. Veril v dôležitosť technologických inovácií a mal odhodlanie posúvať hranice v televíznej zábave. Napriek svojmu bohatstvu a vplyvu v mediálnom svete bol Dolan celý život relatívne nenápadnou postavou a zriedkavo sa ukazoval na verejnosti. 

Príbeh HBO

História HBO (Home Box Office) je príbehom inovácie a priekopníctva v mediálnom priemysle. Ako sme vyššie spomínali, spoločnosť bola založená 8. novembra 1972 v New Yorku Charlesom Dolanom a jeho firmou Sterling Communications. HBO sa stalo prvou prémiovou káblovou televíznou službou v USA, ktorá ponúkala obsah bez reklám za mesačný poplatok. Prvé vysielanie odštartovalo športovým podujatím – hokejovým zápasom New York Rangers – a filmom Sometimes a Great Notion.

V roku 1975 HBO ako prvé využilo satelit na distribúciu svojho obsahu po celých Spojených štátoch, čo umožnilo rýchle rozšírenie aj mimo veľkých miest. Táto technologická inovácia upevnila jeho vedúce postavenie v oblasti prémiovej káblovej televízie a priniesla exkluzívne športové udalosti, ako napríklad boxerské zápasy.

V 80. rokoch HBO začalo produkovať vlastné programy, čím sa odlíšilo od konkurenčných sietí. Medzi jeho prvé originálne diela patril satirický seriál Not Necessarily the News. Spolupráce s hollywoodskymi štúdiami priniesli divákom exkluzívne premiéry veľkých filmových hitov, čo výrazne zvýšilo popularitu siete.

HBO si v 90. rokoch vybudovalo reputáciu producenta kvalitného a inovatívneho obsahu. Práve v tomto období vznikli ikonické seriály, ako Oz – väzenská dráma, The Sopranos – kultový príbeh mafiánskej rodiny, a Sex and the City – slávny seriál o živote štyroch žien v New Yorku. Tieto programy upevnili jeho pozíciu lídra v oblasti prémiovej televíznej zábavy.

S nástupom 21. storočia sa HBO rozšírilo do viac ako 50 krajín a pokračovalo vo vytváraní úspešných seriálov, ako boli The Wire a Game of Thrones. V roku 2010 spustilo HBO Go, čo umožnilo divákom streamovať obsah online a predbehlo mnohé konkurenčné platformy.
V súčasnej ére streamingu, od roku 2020, HBO Max spojilo obsah HBO s ďalšími produkciami a filmami pod jednu strechu, čím sa stalo významným hráčom v digitálnom mediálnom priestore. Seriály ako Succession, Euphoria či The Last of Us potvrdzujú, že HBO si stále drží vysokú kvalitu a dokáže konkurovať gigantom ako Netflix či Disney+.

HBO sa za desaťročia svojej existencie stalo symbolom inovácií, kvalitného obsahu a odvážneho experimentovania. Jeho odkaz spočíva v neustálom formovaní televíznej kultúry a zásadnom vplyve na celý mediálny priemysel.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: Newsday, Forbes

Najnovšie videá

Trendové videá