Zožerie digitalizácia Slovensko zaživa? 70 % pracovných pozícií dneška čoskoro prestane existovať
Automobilový priemysel na Slovensku živí 250 000 Slovákov. Prezývka „automobilová veľmoc“ nám neprischla náhodou, na obyvateľa vyprodukujeme viac áut, než akákoľvek krajina na svete.
Až 50 % našej priemyselnej výroby tvoria autá a diely do nich. Pre našu budúcnosť to však nie je dobrá správa.
Slovenská ekonomika sa priamo odvíja od toho, koľko áut vyrobíme a vyvezieme. Či chceme alebo nie, Slovensko je aktuálne výrobnou linkou Európy a radí sa ku krajinám ako Rumunsko, ktoré nám je v automobilovej výrobe tesne v pätách.
Automobilky nám prinášajú stabilné zamestnania, peniaze do štátneho rozpočtu a férovo platené miesta. Neprinášajú však budúcnosť. Každá veľká firma dá v horizonte najbližších rokov prednosť automatizácii, robotizácii a značná časť ľudskej sily prestane byť potrebná.
Zamestnania budúcnosti totiž vyzerajú úplne inak než dnes.
Éra ľudskej práce pomaly končí
Prognóza štúdie The Future of Jobs rozoberá budúcnosť desiatok segmentov a dochádza k záveru, že pracovný trh prejde výraznými zmenami a nevyhnú sa im ani Slováci.
Takto vyzerá budúcnosť:
- 50 % pracovných pozícií, ktoré poznáme dnes, už nebudú o 20 rokov existovať
- miesto nich vzniknú nové pracovné miesta zamerané na digitál
- až 9 z 10 pracovných pozícií bude vyžadovať digitálne zručnosti
Ako tabuľka vyššie ukazuje, problémom nebudú len automobilky. Výroba Slovensku prinesie približne 16 miliárd eur ročne a každá firma s väčším rozpočtom bude v najbližších rokoch inovovať – už v horizonte 2 kalendárnych rokov.
Firmy zvyčajne nemajú dôvody platiť montérov či konštruktérov, keď existujú lacnejšie alternatívy – automatizácia a robotizácia. To však neznamená, že milióny prídu o prácu – miesto toho sa budú musieť uplatniť v iných oblastiach. Štúdia The Future of Jobs sa dotkla aj tejto témy.
Bez digitálneho vzdelávania zaspíme na mieste
Digitálne vzdelávanie je jediná cesta, ktorá nás dovedie k budúcnosti – a treba sa na ňu vydať teraz. Svet sa hýbe čoraz rýchlejšie a už dnešná mladá generácia bude mať kariéru v digitále.
V žiadnom prípade však nejde len o programovanie, aj keď ide zrejme o najľahší príklad. Slováci sa musia naučiť, ako plný potenciál technológií využiť v náš prospech, na riešenie existujúcich alebo budúcich problémov – a k tomu patrí aj využívanie jednoduchých programov či ambiciózne riešenie problémov pomocou umelej inteligencie.
Digitálne vzdelávanie by v prvom rade malo byť o podpore kreativity, tvorivosti a schopnosti riešiť komplexné problémy.
Nie sme však jediná krajina, ktorá musí vstúpiť do budúcnosti. Aj vo vyspelejších krajinách si však už uvedomili, že téma digitálneho vzdelávania skrátka nie je taká pútavá ako hranie hier či scrollovanie sociálnych sietí. V Spojenom kráľovstve, Dánsku či Singapure však spoločnosť učili pomocou takzvaného micro:bitu.
Malý počítač, veľké výsledky
Micro:bit je miniatúrny programovateľný počítač, ktorý vysvetľuje princípy programovania hravým a interaktívnym spôsobom.
Podporuje kreativitu, kritické myslenie, riešenie problémov a hlavne je zábavný – umožňuje napríklad tvorbu hier, prankov či obsahu na sociálne siete. Až 90 % detí, ktoré si v UK micro:bit vyskúšali, tvrdia, že naučiť sa programovať dokáže každý.
Samotný micro:bit pritom nie je o klasickom programovaní, ktoré si zvyčajne predstavujeme ako písanie kódu – miesto toho využíva vzájomné prepájanie šikovných senzorov a je z neho možné zostrojiť prakticky čokoľvek.
Písanie kódu je dnes pre mnohé deti strašiakom, no micro:bit sa nudným častiam programovania vyhýba a miesto toho inteligentne využíva kreativitu a vysvetľuje, ako spolu technológie môžu spolupracovať pre čo najužitočnejší výsledok. Je tak ideálnym štartom a zdrojom motivácie pre každého, kto má o digitálne vzdelávanie čo i len minimálny záujem.
Ako najväčší operátor na Slovensku si Telekom kritickosť digitálneho vzdelávania na Slovensku uvedomuje viac než ktokoľvek – a práve Telekom chce unikátnu pomôcku dostať do čo najväčšieho počtu škôl. Operátor totiž práve spúšťa vzdelávací projekt Enter a dáva si za cieľ pomôcť a prispieť k zvýšeniu úrovne digitálneho vzdelávania na Slovensku.
Informatika na novom leveli
Tam to však zďaleka nekončí, Telekom spolu s oz. SPy a AJ Ty v IT vytvoril obrovskú online knižnicu plnú zábavných vzdelávacích videí. Každý sa tak môže naučiť, ako z micro:bitu postaviť bojujúcich robotických sumo zápasníkov, senzory na polievanie kvetov alebo napríklad spúšťač ohňostrojov.
Mikropočítač však nie je určený len pre deti. Možnosti sú nekonečné a využiť ho tak môžu aj rodičia a učitelia – napríklad ako merač kvality ovzdušia v byte či šikovný alarm.
Micro:bit sa tak môže stať čímkoľvek, čo budeš potrebovať – všetko za použitia vlastnej šikovnosti a užitočných senzorov.
Inovatívneho mikropočítača sa ujali aj influenceri GoGo a Patra Bene. Dá sa tak predpokladať, že sa malý počítač na Slovensku stane minimálne rovnako veľkým fenoménom, ako v zahraničí.
Svitá na digitálnu budúcnosť
Už čoskoro bude totiž micro:bit prúdiť aj na školy. Telekom dal totiž dohromady masívny grant vo výške 250 000 € pre základné školy.
O grant je možné požiadať do 31. októbra – pre jednu školu je určených 1 000 €, teda 20 mikropočítačov a ďalších komponentov do 250 škôl.
Možnosť vzdelávania je určená aj učiteľom – každý si zrejme spomenie na učiteľa informatiky, ktorý miesto učenia púšťal film a na budúcnosť tak žiakov vôbec nepripravil.
Digitálna budúcnosť totiž nie je možnosť alebo voľba, je to realita, ktorá čaká celý svet a civilizáciu posunie o kilometre dopredu. Len do roku 2030 môžu digitálne technológie navýšiť HDP Európskej únie o 14,1 % a vygenerovať 2,2 bilióna eur, tvrdí simulácia vytvorená pre Európsku komisiu.
Stojíme na prahu 4. priemyselnej revolúcie a ako Slovensko ju zvládneme len vtedy, ak v nej budeme mať svoje miesto.
Nie sme technologický národ. Zatiaľ
Väčšina ľudí sa bude musieť z manuálnej a strojovej profesie presunúť k počítačom – až 90 % povolaní bude v budúcnosti vyžadovať spomínané digitálne zručnosti.
Pre Slovákov je to ale problém, adaptácia na nové technológie pre nás nie je taká jednoduchá.
3 ťažkosti, ktoré Slováci budú musieť prekonať:
- 17 % Slovákov je digitálne negramotných
- 14 % sa technológie ani nesnaží naučiť
- 27 % Slovákov sa učí, no má problémy
Úroveň gramotnosti rôznych demografických skupín na Slovensku určuje špeciálny index, ktorý nám ukazuje, že niektoré skupiny obyvateľstva potrebujú digitálnej pomoci o niečo viac.
Reč je predovšetkým o marginalizovaných a nízko príjmových Slovákoch, častokrát s nižším vzdelaním a z menších miest. Inovatívny ENTER sa však pokúsi zmeniť celé Slovensko, bez ohľadu na geografickú polohu regiónu či jeho rozvinutosť.
Aj preto sa v spolupráci s Telekomom už čoskoro pôjdeme pozrieť napríklad na výučbu informatiky v základnej škole v slovenskej hladovej doline.
Zdroje: sario, OECD, Svetová banka, UNESCO, Inštitút verejných otázok, Inštitút verejných otázok, weforum, tradingeconomy, EK