„Zrušme domáce úlohy,“ Gröhling to myslí vážne
Autor komentáru je poslanec Národnej rady a exminister školstva za Sasku.
Otravujú vás domáce úlohy? Robíte ich, vy, milí študenti, mechanicky a bez rozmýšľania? Alebo vy, milí rodičia, koľkokrát ste zažili situáciu, že ste prišli z práce totálne vyčerpaní a doma vám pípol Edupage, že vaše dieťa má úlohu z matematiky či biológie?
Viete si ale predstaviť svet bez domácich úloh?
Úloh, ktoré narýchlo opíšete pred hodinou, pretože im ani nerozumiete? Respektíve víkend bez úloh, pri ktorých nemusíte volať vašim známym, pretože si, jednoducho, už nepamätáte, ako sa počíta sústava rovníc s dvomi neznámymi alebo množiny?
Viaceré základné školy prišli s riešením. Skúšajú fungovať bez domácich úloh. Napríklad v Hlohovci sa rozhodli dať žiakom mesiac bez povinných úloh. Už sú z toho skoro tri mesiace a bez povinných úloh budú pokračovať do konca školského roka.
Podobných škôl, ktoré učia iba s dobrovoľnými domácimi úlohami, je viacero. Prečo učiť bez povinných domácich úloh? Odpoveď je možno revolučná, ale za to jednoduchá. Ak žiakov zahltíme kopou povinných domácich úloh, úlohy stratia význam. Začnete ich písať iba z povinnosti, ako roboti. Prípadne úlohy píše celá rodina.
Jednoducho, stane sa to, že prestanete rozmýšľať nad tým, čo ste prebrali a či tomu rozumiete. Pritom učenie by malo prebiehať práve v triede a počas hodín – tam je dôležité pochopiť a osvojiť si učivo.
Ako to vyzerá v praxi?
Hodina sa nezačne kontrolovaním úloh, ale preopakovaním učiva, ktoré sa naposledy preberalo. Učivo si musia žiaci osvojiť v prvom rade v triede. Preto sa hodiny musia zameriavať na to, aby si žiaci osvojili vedomosti prakticky, aby si všetko zažili a odskúšali.
Samotní učitelia hovoria, že ich to núti inovovať a učiť inak. Hodina už nemôže byť iba o výklade učiva a bifľovaní poučiek. Musí byť o tom, ako najlepšie žiak pochopí učivo – veľa sa využívajú projekty, skupinové aktivity, učenie v teréne. Na záver môže prísť odporúčanie, akú úlohu si môže žiak urobiť doma, ak chce. Nie je povinná.
Nezačnú sa žiaci ulievať?
Práve naopak. Skúsenosti ukazujú, že tento systém učí žiakov zodpovednosti. Sami totiž musia aktívne rozmýšľať nad tým, či v škole učivu porozumeli dostatočne. Ide ti angličtina bez problémov? Super, domácu úlohu si nepotrebuješ robiť. Zápasíš s matematikou? Prejdi si doma cvičenia, pomôže ti to. Je to na tebe.
Možno to znie ako sci-fi. V skutočnosti to funguje. V zahraničí je to úplne bežná vec. Aj na Slovensku už máme zopár škôl, ktoré fungujú bez povinných domácich úloh. Mojím cieľom bude, aby škôl bez domácich úloh bolo čoraz viac. Každá škola by si takéto niečo mala skúsiť a mala by sama zhodnotiť, ako to funguje.
Žiak by sa mal totiž naučiť a pochopiť učivo v prvom rade v triede. V škole nemáme riešiť, či sa učivo „odučilo“, ale to, či ho žiak pochopil. Ak sa to podarí, výborne. Žiak má poobede čas na krúžky, koníčky, jednoducho, na bežný život. Na konci je spokojný učiteľ, žiak a aj rodič. Čo si o vyučovaní bez domácich úloh myslíte vy? Napíšte mi na branislav@grohling.sk.
Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.
Zdroj: Startitup