ZSSK zavádza novinky, na ktoré Slováci roky čakali: Pri cestovaní ťa tieto vozne môžu zaskočiť

  • Do kupé môžu okrem žien vstúpiť iba chlapci do desiatich rokov
  • Železničný dopravca zaviedol aj tzv. tichú zónu
Vlak na trati a kupé vo vlaku.
Ilustračné foto TASR/Roman Hanc , TASR/Sina Schuldt/dpa
  • Do kupé môžu okrem žien vstúpiť iba chlapci do desiatich rokov
  • Železničný dopravca zaviedol aj tzv. tichú zónu

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), štátny dopravca, nedávno zaviedla nové opatrenia v cestovnom poriadku. Ženám vyhradil špeciálne dámske kupé, kde môžu vstupovať aj chlapci do desiatich rokov.

Po podnetoch od žien, ktoré vo vlakoch obťažovali muži, dopravca zareagoval. Ako informuje portál Správy RTVS, zavedenie dámskeho kupé prinieslo pozitívne ohlasy.

„Vybrala som si toto miesto, lebo som čítala o tom, že železnice zavádzajú takúto novinku, a tak som vlastne chcela vyskúšať. Beriem to ako pozitívnu zmenu,“ hovorí jedna z cestujúcich.

„Je to dačo dobré, čo sa deje. Poznám aj niekoľko kamarátok, čo mám, jednu znásilnili. Sú takéto problémy v našom svete,“ povedal mladý muž v ankete pre Správy RTVS.

„Niektoré ženy to privítajú, keď ich nebude niekto vyrušovať alebo otravovať počas jazdy,“ uviedla ďalšia zo žien. „Podľa mňa je to lepšie, že možno sa cítia bezpečnejšie tie ženy vo vlakoch, keď cestujú dlhšie trasy,“ vyjadrila sa aj iná cestujúca.

Kupé bez psov, detí a mobilov

Krok dopravcu zhodnotil aj psychológ zaoberajúci sa rodovou rovnosťou Andrej Kuruc.

„Viem, že je to v Indonézii, v Indii, v Japonsku. Vo všeobecnosti ženy cestujú oveľa viac ako muži, tak si myslím, že to je aj z tohto hľadiska oprávnené,“ uviedol Kuruc.

Väčšina vlakov na trase z Bratislavy do Košíc a späť ponúka dámske kupé. Pri rezervácii miestenky máš možnosť vybrať si toto špeciálne miesto.

na snímke sú vlaky
zdroj: TASR/Miroslav Košírer

„Do týchto vyhradených kupé nebudú môcť vstúpiť muži starší ako desať rokov. Zároveň bude na tieto kupé vlakový personál dohliadať vo zvýšenej miere,“ avizoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.

„Zažívajú naozaj v tom verejnom priestore viac s*xuálneho obťažovania, s*xistických poznámok, tak by mohli byť aj viac nejakým spôsobom chránené. A toto je asi to najmenej, že môžu vyčleniť jedno kupé,“ skonštatoval Kuruc.

„Túto zmenu budeme určite pozorne sledovať a analyzovať. Pokiaľ bude požiadavka, zvážime prípadne ďalšie rozšírenie,“ doplnil Drevický.

Železničná spoločnosť Slovensko okrem dámskych kupé zaviedla aj tichú zónu vo vlakoch. V nej nie sú povolené vlakové hlásenia, deti do 15 rokov ani psy. Telefóny musia byť v tichom režime.

Telové kamery

ZSSK nedávno rozšírila projekt telových kamier pre vlakvedúcich aj do ďalších oblastí Slovenska. Po západnom Slovensku dostali tieto kamery aj vlakvedúci v Košickom, Prešovskom a Žilinskom kraji, ako aj v okolí Levíc a v Nitrianskom kraji. Hovorca ZSSK Dominik Drevický to oznámil v piatok.

Projekt ZSSK začala začiatkom mája, keď na tratiach západného Slovenska nasadili 52 telových kamier pre vlakvedúcich. V júni k nim pridali ďalších 180 kamier, ktoré môžu používať sprievodcovia na východnom a strednom Slovensku.

„Zvyšné kamery budú v tretej etape zavedené v rámci ostatných lokalít. Cieľom projektu je ochrániť cestujúcich aj vlakový personál pred prípadnými konfliktnými situáciami a celkovo zvýšiť kvalitu cestovania vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko. Na bezpečnosti a pohodlí našich zamestnancov a cestujúcich nám skutočne záleží,“ priblížil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Telová kamera už pomohla pri riešení útoku na vlakový personál ZSSK. Drevický uviedol, že pri kontrole cestovných lístkov vo vlaku do Bratislavy cestujúci fyzicky napadol vlakvedúceho a potom ušiel. Incident zachytila kamera na uniforme vlakvedúceho, záznam teraz má železničná polícia, ktorá prípad prešetruje.

ZSSK nakúpila celkovo 420 telových kamier. Tieto kamery majú technológiu, ktorá automaticky uchováva obrazový materiál z posledných 30 sekúnd pred začatím nahrávania.

Záznamy sa automaticky mažú, ak ich vlakvedúci neoznačí na uchovanie pre ďalšie vyšetrovanie. Vlakvedúci môže nahrávanie aktivovať aj manuálne. Prístup k nahratým údajom majú len poverené osoby, a to len na žiadosť oprávnených orgánov alebo ako dôkaz pri riešení sťažností cestujúcich, informoval Drevický.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: Správy RTVS, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá