ZSSK zavádza „poplatky za servis“. Predaj lístkov pri okienku a vo vlaku zdražie

  • Od 15. marca zavádza ZSSK poplatky za lístky
  • Online predaj zostáva bez dodatočných nákladov
vlaky, zssk
Ilustračné foto TASR/Pavol Zachar, SIU
  • Od 15. marca zavádza ZSSK poplatky za lístky
  • Online predaj zostáva bez dodatočných nákladov

Po viac než desiatich rokoch prichádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) so zásadnou zmenou, informuje Denník N. Po novom bude zavedený poplatok za predaj cestovných lístkov. Aj keď sa tento krok v praxi prejaví ako zvýšenie nákladov pre cestujúcich, ZSSK ho nenazýva zdražovaním, ale „poplatkom za servis“.

„ZSSK nezvyšuje ceny cestovných lístkov, ale zavádza poplatok za servis vo výške 1 euro pri kúpe lístka v pokladnici a 3 eurá pri nákupe vo vlaku,“ potvrdil hovorca spoločnosti Dominik Drevický. Nový cenník začne platiť od 15. marca.

Prečo sa zavádza poplatok?

Podľa železničnej spoločnosti je dôvodom zavedenia poplatkov rozdielna finančná náročnosť predajných kanálov. „Nový poplatok reflektuje rozdielne náklady jednotlivých predajných kanálov a pokrýva spracovanie a vydanie lístka, tlač, správu predajných systémov, technickú podporu a personálne náklady,“ vysvetľuje dopravca.

ZSSK zdôrazňuje, že online predaj lístkov je pre spoločnosť najefektívnejší, a preto ho chce naďalej zvýhodňovať. „Pri nákupe cez mobilnú aplikáciu IDeme vlakom a e-shop ZSSK sa poplatok neuplatňuje, pretože ide o najvýhodnejší a najrýchlejší spôsob nákupu lístkov,“ dodáva spoločnosť.

Ako sa zmenia ceny lístkov?

Od 15. marca budú platiť nové pravidlá:

  • poplatok 1 euro pri nákupe v pokladnici
  • poplatok 3 eurá pri kúpe lístka vo vlaku
  • bez poplatku zostáva online nákup cez aplikáciu IDeme vlakom, e-shop ZSSK a SMS lístok v osobných vlakoch

Táto zmena znamená, že aj pri kúpe lístka na krátku vzdialenosť, ktorý môže stáť len jedno euro, si cestujúci priplatí ďalšie euro za jeho vystavenie v pokladnici.

Seniori a ŤZP bez zmeny

ZSSK zdôrazňuje, že zavedenie poplatkov sa nedotkne „najzraniteľnejších skupín“ cestujúcich. „Cestujúci od 70 rokov, držitelia preukazu ŤZP-S a cestujúci od 62 rokov pri kúpe lístka na 100 % zľavu budú mať v pokladnici aj vo vlaku rovnaké podmienky ako pri online nákupe,“ vysvetľuje hovorca Drevický.

To znamená, že seniori a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím nebudú musieť platiť žiadne dodatočné poplatky za vystavenie lístka.

Očakávaná reakcia verejnosti

Zavedenie poplatkov môže u cestujúcich vyvolať rôzne reakcie. Mnohí zákazníci ZSSK sa už dlhodobo sťažujú na kvalitu služieb, spoľahlivosť spojov a stav vlakových súprav.

Otázkou teda ostáva, či zavedenie poplatkov prispeje k zlepšeniu servisu, alebo bude vnímané len ako ďalšie finančné zaťaženie cestujúcich.

Vedenie ZSSK tvrdí, že cieľom je motivovať cestujúcich k využívaniu modernejších a efektívnejších spôsobov nákupu lístkov. „Online nákup je ekologickejší, rýchlejší a menej náročný na personálne aj materiálne zdroje,“ zdôrazňuje dopravca.

Ministerstvo dopravy dalo zelenú

Podľa informácií Denníka N tejto zmene predchádzala diskusia medzi vedením ZSSK a ich akcionárom – ministerstvom dopravy. Zmenu teda schválili aj nominanti vlády Roberta Fica.

Nové pravidlá začnú platiť už od 15. marca a ZSSK očakáva, že postupne dôjde k väčšiemu presunu cestujúcich na online nákup lístkov. Či bude tento krok prijatý verejnosťou pozitívne, ukáže až čas.

Výnos až 20 miliónov

V súčasnej podobe platia ceny lístkov vo vlakoch, ktoré jazdia na objednávku štátu od roku 2011. Hoci sa odvtedy výrazne zvýšili ceny energií, servisných prác, narástli platy i niektoré ďalšie položky, zdražovanie bolo vždy politicky nepriechodné. Štátni nominanti preto vymýšľali aspoň rôzne okľuky.

Už v minulosti sa ZSSK v spoolupráci s ministerstvom dopravy snažila zaviesť menší poplatok v hodnote 50 centov za nákup lístka vo vlaku. Aj od tejto zmeny však nakoniec odstúpili. 

Súčasná doba však toto zavedenie opäť priniesla, vďaka tomu by tak zavedenie nových poplatkov pri nákupe cestovných lístkov mohlo priniesť Železničnej spoločnosti Slovensko značné dodatočné príjmy. Spoločnosť očakáva, že ak si cestujúci postupne zvyknú na nový systém a presunú sa k online nákupu, ročné výnosy zo zavedených poplatkov by mohli dosiahnuť až 20 miliónov eur.

Tieto finančné prostriedky by podľa ZSSK mohli byť investované do modernizácie služieb, zlepšenia infraštruktúry a skvalitnenia pracovných podmienok zamestnancov. „Našou prioritou zostáva poskytovanie dostupnej a kvalitnej železničnej dopravy, pričom finančný dosah týchto opatrení budeme priebežne vyhodnocovať,“ uviedol hovorca spoločnosti.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroj: denník N

Najnovšie videá

Trendové videá