Zvrat pri zákone o PZP: Ministerstvo odhalilo, čo musia urobiť Slováci, ktorí vlastnia elektrický bicykel
- Od augusta 2024 platia nové pravidlá pre povinné zmluvné poistenie
- Ministerstvo priznalo, že povinnosť sa elektrických bicyklov netýka
- Od augusta 2024 platia nové pravidlá pre povinné zmluvné poistenie
- Ministerstvo priznalo, že povinnosť sa elektrických bicyklov netýka
Od augusta tohto roka musia majitelia niektorých elektrických vozidiel, napríklad kolobežiek, uzavrieť povinné zmluvné poistenie (PZP). Elektrické bicykle však túto povinnosť nemajú, aj keď sa pôvodne hovorilo inak. Finsider zistil, že sa na ne povinné poistenie nevzťahuje.
Nejasne napísaný zákon spôsobil zmätok aj medzi poisťovňami. Poisťovne Uniqa, Pillow a Allianz – Slovenská poisťovňa ponúkajú poistenie aj pre elektrické bicykle, no Generali informovala sprostredkovateľov, že poistenie pre tieto bicykle neposkytuje, pretože to nie je potrebné.
Generali vychádza z toho, že elektrický pohon bicykla len pomáha pri šliapaní, a zákon prikazuje poistenie len pre vozidlá s vlastným mechanickým pohonom. Keďže motor na bicykli funguje len pri šliapaní, bicykel takýto pohon nemá.
Technické parametre
Na Slovensku určuje technické parametre elektrických bicyklov vyhláška ministerstva dopravy, ktorá stanovuje podmienky na prevádzku vozidiel v cestnej premávke.
„Elektrobicykel definuje ako bicykel s pomocným motorčekom, pri ktorom najväčší výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kilowatta (kW), jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 kilometrov za hodinu alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov,“ ozrejmilo obsah vyhlášky ministerstvo financií.
Elektrický bicykel musí podľa ministerstva spĺňať podmienku, že motor sa zapne len pri šliapaní do pedálov. Potom by sa automaticky mal vypnúť, keď rýchlosť prekročí 25 kilometrov za hodinu.
„Elektrobicykel teda nemá vlastný pohon, ale je závislý od ľudskej sily. Pri elektrobicykloch od 1. augusta tohto roka nenastala žiadna zmena a PZP nepotrebujú,“ ozrejmilo ministerstvo financií ďalej pre Finsider.
Keď má bicykel motor, ktorý dokáže fungovať bez pedálovania, považuje sa za moped, ktorý musí mať povinnú poistku. Polícia bude sledovať, či majú vozidlá na cestách uzatvorené PZP. Prezídium uviedlo, že pri kontrolách sa zamerajú na konštrukčnú rýchlosť a hmotnosť, nie na typ vozidla. Majiteľom hrozí pokuta od 50 do 5 000 eur, ak jazdia bez poistenia.
Zaujímavé je, že ešte 7. augusta sa na portáli oPeniazoch.sk objavil článok, v ktorom Prezídium tvrdilo, že elektrické bicykle, ktoré spĺňajú určité kritériá, potrebujú povinné poistenie.
Ponuky poisťovní
V súčasnosti na slovenskom trhu pôsobí deväť poisťovní. Kooperativa, Union, Wüstenrot a Komunálna poisťovňa neplánujú predávať PZP pre nový typ vozidiel. Naopak, Uniqa, Generali a Allianz takéto poistenie ponúknu. ČSOB ho zavedie koncom roka, Pillow už v septembri.
Niektoré poisťovne sa rozhodli rozlišovať elektrické vozidlá podľa typu pri stanovení cien. Martin Podávka z poisťovne Pillow uviedol, že klienti si budú môcť vybrať z troch kategórií vrátane kolobežiek, elektrobicyklov a vozidiel bez registrácie.
Generali zaradila do ponuky elektrokolobežky, no nepoisťuje vozidlá s vlastným pohonom, ako sú elektrobicykle. Do tejto kategórie patria aj detské trojkolky a skútre. Naopak, niektoré kolobežky a podobné vozidlá budú poistené.
Allianz rozšíri povinné poistenie o kategóriu e-kolobežiek a e-bicyklov. Uniqa plánuje ponúknuť PZP pre rôzne elektrické vozidlá s cenou okolo 26 eur, pričom zvažujú zavedenie samostatných taríf.
V týchto prípadoch ti poisťovňa nemusí dať ani cent
PZP je navrhnuté tak, aby pokrylo náklady na škody spôsobené pri dopravných nehodách, čím chráni vinníkov nehôd pred nutnosťou hradiť vysoké sumy z vlastného vrecka. Zákon tiež zabezpečuje, aby poškodení dostali náhradu škody v primeranom čase.
Existujú však situácie, keď poisťovňa môže od poisteného žiadať náhradu vyplateného poistného plnenia, čo môže byť pre vodiča finančne náročné. Tieto situácie zahŕňajú prípady, keď poistený poruší svoje povinnosti.
Ako sme ťa už informovali, poisťovňa môže žiadať náhradu vyplateného poistného plnenia, ak sa preukáže splnenie aspoň jednej z podmienok. Ak vodič úmyselne spôsobil škodu, poisťovňa môže žiadať späť celú vyplatenú sumu.
Ďalším dôvodom môže byť vedenie vozidla bez vedomia alebo proti vôli jeho majiteľa. Ak vodič šoféruje pod vplyvom alkoholu, drog alebo odmietne test na ich prítomnosť, poisťovňa môže žiadať náhradu až do výšky 100 % vyplatenej sumy. Rovnako to platí, ak vodič nemá platné vodičské oprávnenie alebo má zákaz šoférovania.
Podobne poisťovňa postupuje, ak vozidlo nie je technicky spôsobilé alebo neschválené na cestnú premávku. Ďalšie prípady zahŕňajú vedomé zverenie vozidla nespôsobilej osobe, porušenie povinností voči poisťovni, neohlásenie nehody alebo nevypísanie potrebných dokumentov.
Ak vodič po nehode odíde z miesta alebo sťaží vyšetrovanie, poisťovňa môže žiadať náhradu až do výšky 50 % vyplateného plnenia alebo aj celú sumu. Ak vodič po nehode požije alkohol alebo drogu, poisťovňa môže požadovať späť až 100 % vyplateného plnenia.
Zdroje: Finsider, oPeniazoch.sk, Archív SIU